www.faroe-islands.de
Das Forum für Freunde der Färöer-Inseln
Von
Es ist Dienstag, der 16. Oktober 2018 4.24 Uhr     (78.95 % von 2018)

Diskussionsforum Färöer Foren-Übersicht Diskussionsforum Färöer
Der deutschsprachige Treffpunkt für Freunde der Färöer-Inseln

FAQFAQ   SuchenSuchen   MitgliederlisteMitgliederliste   BenutzergruppenBenutzergruppen   RegistrierenRegistrieren 
 ProfilProfil   Einloggen, um private Nachrichten zu lesenEinloggen, um private Nachrichten zu lesen   LoginLogin 

Specielt færøsk III
Gehe zu Seite Zurück  1, 2

Neues Thema eröffnen   Neue Antwort erstellen    Diskussionsforum Färöer Foren-Übersicht -> Diskussion på de nordiske sprog om Færøerne
Vorheriges Thema anzeigen :: Nächstes Thema anzeigen  
Autor Nachricht
Erik

BeitragVerfasst am: 23.02.2015 12:04    Titel: FØDENDE KVINDE OM BORD Antworten mit Zitat

Beretning fra F360 Hvidbjørnen

Om aftenen den 1. marts 2006 fik skibet en anmodning om, at overføre en fødende kvinde fra Tværaa til Thorshavn. På grund af vejret kunne hverken den færøske eller HVIDBJØRNENs helikopter flyve den aften. Kvinden var gravid i 30. uge, og ville i værste fald føde et barn på 1500 g. ti uger før tiden. På sygehuset i Tværaa havde hun fået medicin, der skulle standse veerne samt binyrebarkhormon, der skulle forhindre, at barnet ville blive født med umodne lunger. I hast blev skibets hospital indrettet til fødestue. Der blev i den anledning udvist stor opfindsomhed om bord, eksempelvis fik vi rigget et såkaldt Sechers bord til, et lille bord hvor den nyfødte i givet fald kunne genoplives. Bordet bestod at en træplade spændt fast med skruetvinger på en håndvask. Oven på træpladen havde vi fastgjort et stykke madras med tape. Da kvinden og jordemoderen kom om bord, var alt således klart, der var også kommet en opvarmet kuvøse om bord til barnet. Sejladsen til Thorshavn tog ca. to timer og foregik for fuld damp mod vind og søer, hvilket gav en noget urolig sejlads, som gjorde at mange blev søsyge, også den arme jordemoder. Den gravide kvinde kom dog velbeholdent frem til Landshospitalet i Thorshavn.
FALSK BABYALARM Den følgende weekend var en gruppe officerer, sergenter og menige inviteret til genvisit med frokost hos Tværaa kommune. Buschaufføren, der kørte os, viste sig at være den gravide kvindes far. Han kunne fortælle, at datteren slet ikke havde været i fødsel; men at hun havde blindtarms-betændelse, som hun et par dage senere var blevet opereret for på Landshospitalet i Thorshavn.
Blindtarmsbetændelse hos en gravid kvinde kan erfaringsmæssigt være meget svær at erkende og kan få et særdeles alvorligt forløb, fordi den desværre ofte erkendes for sent. Heldigvis endte det godt i dette tilfælde, fordi hun blev opereret i tide.
http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=11&ved=0CBsQFjAAOAo&url=http%3A%2F%2Fwww.marinehist.dk%2FSVNORI%2FSVNORI-2006-01.pdf&ei=eAjrVISaNIaBU5C0gZgK&usg=AFQjCNERTAQudmDfKjgu8Xg-RrNcLClrow&bvm=bv.86475890,d.ZWU (side 23)
Benutzer-Profile anzeigen Private Nachricht senden
Erik

BeitragVerfasst am: 27.08.2015 09:42    Titel: Den store kløft i det lille samfund Antworten mit Zitat

På den ene side er Færøerne et lille, homogent samfund, hvor nye tunneler, broer og landeveje sørger for, at næsten alle 18 øer hurtigt kan nås. På den anden side har afstanden aldrig været større mellem hovedstaden Tórshavn og resten af ø-gruppen. Pengene fra det økonomiske boom på Færøerne går igennem 'Kontórshavn', hvor akademikerne, de kreative og kommunale ansatte lever. Her drømmer de unge om at bo London. På landet oplever landmændene, fiskerne og bønderne flere og flere regler og restriktioner. Her vil de unge helst blive, hvor de er. Når færingerne på tirsdag går til valg, er et af de store spørgsmål, om de skal erklære sig helt selvstændige. Byen siger ja, landet siger nej.

http://jyllands-posten.dk/indland/ECE7968436/Den-store-kløft-i-det-lille-samfund/
Erik

BeitragVerfasst am: 12.03.2016 08:57    Titel: Nu skal der flages for Færøerne og Grønland Antworten mit Zitat

Fremover vil myndigheder flage med henholdsvis Grønlands og Færøernes flag på de respektive nationaldage.

Danmarks regering har besluttet, at statslige myndigheder fremover skal flage med det grønlandske flag Erfalasorput på den grønlandske nationaldag, 21. juni, og med det færøske flag Merkid på Færøernes nationaldag, 29. juli.

http://politiken.dk/indland/ECE3112126/flagstaengerne-er-talt-nu-skal-der-flages-for-faeroeerne-og-groenland/
Erik

BeitragVerfasst am: 16.03.2016 13:59    Titel: Homoseksuelle vielser - juli 2016 ? Antworten mit Zitat

Forslaget vil gøre det lovligt for to af samme køn at gifte sig. Det er dog et spørgsmål, der splitter færingerne, forklarer Gestur Hovgaard, der er lektor i samfundsvidenskab på Færøernes Universitet.

- Religion spiller en meget større rolle på Færøerne end i Danmark, og det er typiske religiøse argumenter, man bruger, hvis man er imod homoseksuelle ægteskaber.

I 2014 blev der ligeledes stemt om homoseksuelles ret til at blive gift, hvor der blev stemt nej. Ved behandlingen onsdag er det stadig religionens store rolle, der skaber tvivl hos politikerne.

Internt i partierne er der ikke enighed, og der er stadig tvivlere. Men overordnet er regeringens partier det liberale Fremskridt, Republikanerne og Socialdemokraterne for, mens oppositionspartierne hovedsageligt er imod. Derfor er det stadig usikkert om forslaget går igennem.

- Der er lidt tvivl, om alle medlemmer af regeringspartierne vil stemme for. Der er nogle som måske personligt er for, men følger partilinjen. Jeg har dog et lille gæt om, at det bliver stemt igennem, siger han.

Hvis forslaget går igennem andenbehandlingen, går det videre til tredjebehandling, og såfremt det bliver vedtaget, vil de første homoseksuelle par på Færøerne kunne sige "ja" til hinanden fra 1. juli i år.

/ritzau/ 16-03 2016

http://www.msn.com/da-dk/nyheder/udland/f%c3%a6r%c3%b8erne-stemmer-om-homoseksuelle-vielser/ar-BBqwPVc?ocid=spartanntp
Erik

BeitragVerfasst am: 17.03.2016 08:43    Titel: 33 nej - 26 ja: Færøernes Lagtinget siger nej til homovielse Antworten mit Zitat

Homoseksuelles mulighed for at blive viet på Færøerne er blevet sendt til hjørne. Det er resultatet af en afstemning, der 16-03 2016 blev afholdt i lagtinget. Her blev det - med 26 stemmer imod ud af 33 medlemmer af Lagtinget - stemt tilbage til udvalg.

Udvalget skal nu behandle forslaget igen, inden det igen kan komme til at andenbehandling i Lagtinget. Der er ingen tidsfrist for, hvor lang tid forslaget kan være tilbage i udvalget.

http://politiken.dk/indland/ECE3119523/33-nej---26-ja-faeroeernes-lagtinget-siger-nej-til-homovielser/
Erik

BeitragVerfasst am: 27.04.2016 08:14    Titel: Homoseksuelle på Færøerne kan snart vies Antworten mit Zitat

26-04 2016

En lang politisk nat er slut på Færøerne, hvor Lagtinget natten til onsdag med stemmerne 19 mod 14 har stemt ja til førstebehandlingen af et forslag om, at homoseksuelle kan blive borgerligt viet.

Lagtinget oplyser, at den sidste behandling af forslaget sker fredag, hvor det med al sandsynlighed vil blive formelt vedtaget.

Hvorvidt man skal lade to af samme køn blive borgerligt gift, har Lagtinget debatteret længe

http://www.dr.dk/nyheder/udland/homoseksuelle-paa-faeroererne-kan-snart-vies-bare-ikke-i-kirken
Erik

BeitragVerfasst am: 29.04.2016 15:43    Titel: Færøske homo-par kan nu blive borgerligt viet Antworten mit Zitat

Færøske homo-par kan nu blive borgerligt viet
Det færøske Lagting har vedtaget, at to personer af samme køn kan blive borgerligt gift.

Homoseksuelle på Færøerne får lov til at blive borgerligt gift, men ikke ret til at blive velsignet i kirken.

Det færøske Lagting har fredag vedtaget et forslag, der giver to af samme køn ret til at blive borgerligt gift. 19 stemte for forslaget og 14 stemte i mod. Ingen stemte blankt.

Forslaget træder dog først i kraft, når en paragraf er ændret, så kirken ikke er forpligtet til at velsigne homoseksuelle par i kirken. Det forklarer Rannva Solheim, der er jurist og sekretær for Socialudvalget.

Spørgsmålet, om homoseksuelle må blive gift, har længe været debatteret på Færøerne og været vendt flere gange.

Under behandlingen af forslaget blev der også stillet et forslag om at sende spørgsmålet til folkeafstemning, hvilket dog blev afvist.

http://www.dr.dk/nyheder/indland/faeroeske-homo-par-kan-nu-blive-borgerligt-viet
Erik

BeitragVerfasst am: 06.09.2016 22:29    Titel: Eg siti her umborð á Johanne Antworten mit Zitat

Video til sangin hjá Hans Jacob W. Hjelm - Eg siti her umborð á Johanne

https://www.youtube.com/watch?v=TGcit4jIqkc&feature=share
Erik

BeitragVerfasst am: 29.12.2016 19:20    Titel: Storm over Færøerne julen 2016 Antworten mit Zitat

Efter den værste storm nogensinde: Tage er blæst af og vinduer er blæst ind.

Færøerne blev i juledagene ramt af den kraftigste storm nogensinde. Politi og forsikringsselskaber tæller skadesanmeldelserne.
Mens Danmark oplevede vindstød af orkanstyrke natten til den 27. december, var vinden dobbelt så voldsom på Færøerne.
De kraftigste vindstød blev i Danmark målt til 37,8 meter per sekund i Thorsminde ved den jyske vestkyst, mens de ved bjergpasset Nordadalsskard på Færøerne målte 78,7 m/s og middelvinden lå omkring 52 m/s i lange perioder.
Det var den kraftigste vind nogensinde målt på Færøerne.
I to omgange blev den lille østat i løbet af en uge ramt af en voldsomme vindhastigheder. Første gang var lige før jul, da indledningen til Urd ramte den 22. december. Herefter fulgte en stille dag efter jul, før Urd tog over den 26. og 27 december.

http://jyllands-posten.dk/international/ECE9256750/efter-den-vaerste-storm-nogensinde-tage-er-blaest-af-og-vinduer-er-blaest-ind/
Klaus

BeitragVerfasst am: 29.12.2016 22:18    Titel: Antworten mit Zitat

Den högsta vindhastigheden i julstormen 2016 har blivit registrerat på Norðadalsskarði med 78,7 m/s (283 km/h) lite efter klockan 6 på morgonen av andra juldagen. Men det var dock inte den högste registrerade vindhastigheden på Färöarna.

Den 15. december 2013 kl. 18:40 mättes på Neshaga 80m/s (288 km/h).

Över denna stormen i december 2013 finns också en artikel på DFF-hemsidan: http://faeroeer.eu/de/pressbox/trshavn-fuer-sechs-stunden-ohne-strom/

Men angående skador var de vid denna julstormen 2016 betydlig större än vid alla tidigare stormar.

Leef nu, niet later!
Erik

BeitragVerfasst am: 23.01.2017 16:59    Titel: Kuppelhus Antworten mit Zitat

De spektakulære kupler, også kaldet domes, er inspireret af den eskimoiske iglo, men ligner mest af alt noget, der er landet fra det ydre rum.
På samme måde som et puslespil er domerne skabt brik for brik og danner tilsammen en såkaldt ikosaeder, som er en figur, der består af tyve trekantede flader.

Kuppelhusene fås i tre forskellige størrelser. Du kan derfor vælge mellem hobbithytten på 25 kvadratmeter, den lidt større på 45 kvadratmeter eller luksushytten på 75 kvadratmeter.

Endnu en god ting ved kuppelhusene er, at du ikke behøver at ringe efter en håndværker for at få monteret din kuppel. Har du hænderne skruet rigtigt på, kan du nemlig selv samle din kuppel i løbet af en enkelt dag.
Hvor den store kuppel tager 6 timer at montere, kan den lille kuppel sættes op på kun to timer med håndkraft.

Ikonisk design
Kuppelhusene er designet af den færøske arkitekt Kári Thomsen og blev for første gang bygget i Thorshavn i 1990 som et kulturhus for Den Grønlandske Forening på Færøerne.

http://jyllands-posten.dk/livsstil/bolig/ECE9310873/byg-dit-eget-baeredygtige-kuppelhjem-paa-kun-6-timer/
Erik

BeitragVerfasst am: 19.09.2017 06:46    Titel: Nyt fra Færøerne 2017 Antworten mit Zitat

Fra Jyllandsposten

http://jyllands-posten.dk/?tags=tag%3Asteder.jp.dk%2C2014%3AF%25C3%25A6r%25C3%25B8erne
Erik

BeitragVerfasst am: 29.01.2018 13:06    Titel: Fóndur í Lítlu Dímun 2017 Antworten mit Zitat

Ein spennandi fólkafundur verður á Toppinum í Lítla Dímun í mai 2018.

Magni Arge, høvuðsrøðari og Tórshavnar Manskór luttekur.
Flogið verur úr Hvalba við tyrluni hjá Atlantic Airways, og av tí at Lítla Dímun sum einasta oyggj í Føroyum, har føroyska veðrið má ráða nær komast kann til oynna, eru avsettir allir tórsdagar (hósdagar) og leygardagar í mai 2018. Fyrsta av hesum døgunum, har veðrið er gott, verður fólkafundurin
Magni Arge, fólkatingsmaður verður høvuðsrøðari og Tórshavnar Manskór ferð at framføra, felagssangir verða, og man ikki enda verður við einum kvæði.
Toppurin á Lítla Dímun er stórur og slættur, og tað er sera náttúruvakur.
Tað er avmarkað tal, ið kann koma við, so skráseti tykkum til fundin á hesum telduposti: ldimun@ldimun.com. Kostnaðurin er 1500,-kr fyri hvønn.
Erik

BeitragVerfasst am: 07.10.2018 22:37    Titel: Skuffet færing Antworten mit Zitat

Hvorfor skal en københavner bestemme over mit kærlighedsliv?
Kári við Rættarás kone har fået afslag på opholdstilladelse fra de danske myndigheder. Han har svært ved at se logikken i, at en embedsmand i København skal have den magt over hans privatliv

Normalt er Kári við Rættará fra Færøerne et stille og roligt menneske.
Men når snakken falder på den danske udlændingestyrelse, ændrer han tone.
Styrelsen har nægtet hans kone, ghanesiske Constance Oforiwaa Kesseh, opholdstilladelse, hvorfor hun ikke kan flytte til Færøerne permanent.
Da Færøerne er en del af rigsfællesskabet, er det nemlig den danske udlændingestyrelse, der administrerer opholdstilladelser til de nordatlantiske øer.
- Hvorfor skal en københavner bestemme over mit kærlighedsliv? spørger Kári við Rættará og tilføjer:
- Jeg synes ikke, at det er fair, at mit og Constances liv og levned i ægteskabelig sammenhæng skal afgøres af en embedsmand i København, der ikke har den fjerneste indsigt i færøske forhold og færøsk kultur. Afgørelsen bærer præg af etnocentrisme og danske værdier - blandt andet at man lever længe sammen, inden man bliver gift. De værdier ligger langt fra den færøske dagligdag og virkelighed i det religiøse segment, som jeg sammen med mange andre heroppe, indgår i.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/skuffet-faering-hvorfor-skal-en-koebenhavner-bestemme-over-mit-kaerlighedsliv/7301007
Neues Thema eröffnen   Neue Antwort erstellen    Diskussionsforum Färöer Foren-Übersicht -> Diskussion på de nordiske sprog om Færøerne Alle Zeiten sind GMT
Gehe zu Seite Zurück  1, 2
Seite 2 von 2

Gehe zu:  
Du kannst keine Beiträge in dieses Forum schreiben.
Du kannst auf Beiträge in diesem Forum nicht antworten.
Du kannst deine Beiträge in diesem Forum nicht bearbeiten.
Du kannst deine Beiträge in diesem Forum nicht löschen.
Du kannst an Umfragen in diesem Forum nicht mitmachen.