www.faroe-islands.de
Das Forum für Freunde der Färöer-Inseln
Von
Es ist Dienstag, der 16. Oktober 2018 4.29 Uhr     (78.95 % von 2018)

Diskussionsforum Färöer Foren-Übersicht Diskussionsforum Färöer
Der deutschsprachige Treffpunkt für Freunde der Färöer-Inseln

FAQFAQ   SuchenSuchen   MitgliederlisteMitgliederliste   BenutzergruppenBenutzergruppen   RegistrierenRegistrieren 
 ProfilProfil   Einloggen, um private Nachrichten zu lesenEinloggen, um private Nachrichten zu lesen   LoginLogin 

Hvorover ler man på Færøerne?

Neues Thema eröffnen   Neue Antwort erstellen    Diskussionsforum Färöer Foren-Übersicht -> Diskussion på de nordiske sprog om Færøerne
Vorheriges Thema anzeigen :: Nächstes Thema anzeigen  
Autor Nachricht
Nomesch

BeitragVerfasst am: 15.05.2010 23:04    Titel: Hvorover ler man på Færøerne? Antworten mit Zitat

Hej og mojn!
Jeg har to spørgsmål:
1.) Hvorover ler eller griner man på Færøerne egentlig? Ler Færingerne over de samme (dansksproget) vittigheder som Danskerne eller har de deres egne vittigheder/skæg/parodi/satire osv.?

To eksempler:
Kan Danskerne eller Færinger le af denne norske parodi på det danske sprog?

Danish language: http://www.youtube.com/watch?v=s-mOy8VUEBk - By the way: Hvad betyder egentligt kamelåså?

Eller en sjov video som denne her - er det sjovt nok for en Færinger med dansk som fremmede sprog?

Oldemor: http://www.youtube.com/watch?v=gPPfo5pPq4U&NR=1&feature=fvwp

2.) Det andet spørgsmål er, om der findes danske parodier over Færøerne og Færingerne (helst på nettet)? Mange tak i forvejen.
Benutzer-Profile anzeigen Private Nachricht senden
d.w.

BeitragVerfasst am: 16.05.2010 01:09    Titel: Antworten mit Zitat

Hej Nomesch

For tre og fire år siden har vi haft en „thread“ om færøske vitser ("Färöische Witze") her i forummet. Du finder den i afdelingen „Kunst – Literatur – Sprache“. Den første indlæg skete på 27.05.2006.
Der kan du finde nogle svar på dine spørgsmål – og selvfølgelig - vitser.

For resten har jeg hidtil ikke hørt eller set noget om en dansk parodi på færinger, skønt jeg kunne godt forestille mig noget sådant.

Vedrørende den norske parodi på det danske sprog i youtube synes jeg, at den har i mellemtiden blevet til noget, som kaldes på tysk „ein alter Hut“.
Erik

BeitragVerfasst am: 16.05.2010 12:58    Titel: Satire over færingerne Antworten mit Zitat

Et færøsk og et grønlandsk folketingsmedlem var i 2004 vrede på det danske folketingsmedlem Naser Khader, fordi han i 2004 optrådte i færøsk nationaldragt på Amalienborgs slotsplads.

"Slap dog af," er Khaders kommentar. Folketingets formand blev draget ind i sagen.

Under overskriften »Jeg står vagt om frisindet« blev han i artiklen citeret for følgende svada mod den restriktive færøske abortlov: "Færinger er Nordens muslimer. Mange af dem er enormt fundamentalistiske."

Naser Khaders optræden faldt det færøske folketingsmedlem Tórbjørn Jacobsen for brystet:
"Jeg er ikke en mand uden humor, men det her er langt over stregen. Det ville svare til, at jeg tog ind på Rådhuspladsen og trampede på Dannebrog,« sagde Tórbjørn Jacobsen, der bad Folketingets formand Christian Mejdahl (V) om præsidiets holdning til, »at et af folketingets medlemmer gør grin af et helt folk."
http://www.berlingske.dk/danmark/faeroesk-vrede-over-khaders-fastelavnsdragt

Erik: Særlig William Heinesen skriver med en humoristisk og satirisk pen om færingerne. Jeg kan stærkt anbefale at læse hans romaner og noveller. Et godt eksempel er hans roman "Den sorte gryde." Hans bøger er fyldt med satire og humoristiske fortællinger om færingerne.

I mit daglige liv på Færøerne oplever jeg ofte færinger der ligner Heinesens romanpersoner.

Jeg har også konstateret at mange religiøse og konservative færinger ikke læser Heinesens bøger.

William Heinesen (15. januar 1900 í Tórshavn - 12. marts 1991) var en færøsk forfatter. Han levede det meste af sit liv på Færøerne, bortset fra nogle ungdomsår i Danmark sammen med vennen Jørgen-Frantz Jacobsen. Han skrev på dansk, som var det sprog, han var opvokset med i hjemmet og i skolen.
http://da.wikipedia.org/wiki/William_Heinesen
Benutzer-Profile anzeigen Private Nachricht senden
Neues Thema eröffnen   Neue Antwort erstellen    Diskussionsforum Färöer Foren-Übersicht -> Diskussion på de nordiske sprog om Færøerne Alle Zeiten sind GMT
Seite 1 von 1

Gehe zu:  
Du kannst keine Beiträge in dieses Forum schreiben.
Du kannst auf Beiträge in diesem Forum nicht antworten.
Du kannst deine Beiträge in diesem Forum nicht bearbeiten.
Du kannst deine Beiträge in diesem Forum nicht löschen.
Du kannst an Umfragen in diesem Forum nicht mitmachen.