www.faroe-islands.de
Das Forum für Freunde der Färöer-Inseln
Von
Es ist Freitag, der 21. Februar 2020 18.45 Uhr     (14.15 % von 2020)

Diskussionsforum Färöer Foren-Übersicht Diskussionsforum Färöer
Der deutschsprachige Treffpunkt für Freunde der Färöer-Inseln

FAQFAQ   SuchenSuchen   MitgliederlisteMitgliederliste   BenutzergruppenBenutzergruppen   RegistrierenRegistrieren 
 ProfilProfil   Einloggen, um private Nachrichten zu lesenEinloggen, um private Nachrichten zu lesen   LoginLogin 

Færinger bosiddende i Danmark
Gehe zu Seite Zurück  1, 2, 3, 4  Weiter

Neues Thema eröffnen   Neue Antwort erstellen    Diskussionsforum Färöer Foren-Übersicht -> Diskussion på de nordiske sprog om Færøerne
Vorheriges Thema anzeigen :: Nächstes Thema anzeigen  
Autor Nachricht
d.w.

BeitragVerfasst am: 14.11.2006 15:19    Titel: Antworten mit Zitat

Erik, jeg har oversat dit indlægg fra 14.11. 00:37, og jeg har sat oversættelsen i rubrikken „Politik und Wirtschaft“.
Jeg synes, at emnet er meget interessant også for dem, som ikke forstår dansk, og derfor, synes jeg, vil dit indlægg få flere læsere, når det står i den tysksproglige rubrik. Og jeg synes også, at debatten skulle helst gå videre der. Ikke mindst for at u.k. er ikke nødt videre til at “lande“ i denne rubrik, hvis han vil følge debatten, og blir så forskrækket over de fremmede sprog her.

Jeg vil være dig meget taknemlig, Erik, når du gennemgår dine indlægg lidt nøjagtigere, inden du sætter dem i forumet. Fx. har du skrevet i dit indlægg fra 14.11.: „ ... og sammemligner (!) med andre landes invandrer sædvaner.“ Mon ikke det hedder „... med de andre landes invandreres sædvaner“?
De fleste, som læser i denne rubrik har jo ikke dansk som modersprog, og når de læser her dine indlægg på dansk, så tænker de vist: „Det er nok rigtigt, det her, Erik er jo dansker.“ Og jeg håber at vi alle kan endnu forbedre vore kundskaber i dansk ved at læse dine indlægg.
Benutzer-Profile anzeigen Private Nachricht senden
Erik

BeitragVerfasst am: 14.11.2006 16:08    Titel: Antworten mit Zitat

(først til d.W: Jeg lover at skrive så korrekt dansk som muligt i fremtiden)

Det kan godt være at 21000 færinger i DK er overdrevet. Det vil en uvildig undersøgelse vise.

Hæng jer nu ikke så meget i tallene. Jeg har lige mailet til FO færinger - i DK færinger og opfodret dem til at skrive indlæg i Nordisk sprog.
Alle ved for lidt om færingerne i DK.
Afvent nu lige hvad de rigtige færinger selv siger.
Jeg har talt med ældre færinger i DK, som har levet hele deres voksenliv i DK. Alle fortæller at de er færinger og at de overvejer at leve deres sidste dage på Færøerne.

Mærk jer lige, at det drejer sig ikke om hvor meget de er færinger eller danskere, men om de stadig bibeholder den færøske kultur.

Zuletzt bearbeitet von Erik am 14.11.2006 23:07, insgesamt einmal bearbeitet
Klaus

BeitragVerfasst am: 14.11.2006 20:44    Titel: Antworten mit Zitat

Erik hat Folgendes geschrieben:

Jeg har talt med ældre færinger i DK, som har levet hele deres voksenliv i DK. Alle fortæller at de er færinger og at de overvejer at at leve deres sidste dage på Færøerne.

Det tror jag, Erik. Jag menade de, som bor redan i t. e. 2. generationen i Danmark och barnen och deras föräldrar har vuxit upp i Danmark. Dom kommer säker inga att flytta "tillbaks" till Färöarna.

(Jag skrev mer om den här saken i tyska diskussionen)

Leef nu, niet later!
Erik

BeitragVerfasst am: 14.11.2006 23:05    Titel: Antworten mit Zitat

Jeg har lige hørt følgende historie:

Der var Landskamp i fodbold i København mellem Danmark og Færøerne. En danskboende færøsk familie havde deres 12 årige søn med. De havde alle færøske flag med og holdt med Færøerne, undtagen sønnen, han havde det danske flag med og holdt med Danmark. Det havde forældrene ikke regnet med.

Klaus på den måde kan du have ret, der vil altid være nogen, særlig børn, som er mere påvirket af den kultur de lever i, end forældrene der eventuelt er opvokset på Færøerne.

Jeg har det indtryk at den Færøske kultur klarer sig godt i Danmark og det skal vi allesammen være glade for.
d.w.

BeitragVerfasst am: 15.11.2006 01:18    Titel: Antworten mit Zitat

Erik hat Folgendes geschrieben:
Jeg har lige hørt følgende historie:

Der var Landskamp i fodbold i København mellem Danmark og Færøerne. En danskboende færøsk familie havde deres 12 årige søn med. De havde alle færøske flag med og holdt med Færøerne, undtagen sønnen, han havde det danske flag med og holdt med Danmark. Det havde forældrene ikke regnet med..

Måske var det jo virkelig således at den dreng der var mere påvirket af dansk kultur end de andre i familien, men måske forholdt drengen sig således simpelthen ud af protest imod sindelagstvanget i familien.
Klaus

BeitragVerfasst am: 15.11.2006 07:54    Titel: Antworten mit Zitat

d.w. hat Folgendes geschrieben:

Måske var det jo virkelig således at den dreng der var mere påvirket af dansk kultur end de andre i familien, men måske forholdt drengen sig således simpelthen ud af protest imod sindelagstvanget i familien.

Det tror ja alldeles int, varför ska pojken håller till Färöarna? Han ha vuxit upp i Danmark och är Dansk, då håller han till Danmark. Du vilde ju oxså alltid håller till landet du växte upp.

Leef nu, niet later!
Erik

BeitragVerfasst am: 15.11.2006 19:21    Titel: Antworten mit Zitat

Har lige talt med en ældre færing i Porkeri som fortæller mig, at først fra omkring 1900 var det tilladt for indfødte færinger at emigrere (også til Danmark) fra Færøerne. Først fra 1950erne er den store fraflytning fra Færøerne startet. (fra en lokal kilde)
Klaus

BeitragVerfasst am: 15.11.2006 20:08    Titel: Antworten mit Zitat

Det är ju jätteinteressant! Det betyder ju, att färingarna var faktisk fången på öarna tills omkrings 1900! Shocked

Leef nu, niet later!
d.w.

BeitragVerfasst am: 16.11.2006 00:28    Titel: Antworten mit Zitat

Klaus hat Folgendes geschrieben:

Det tror ja alldeles inte, varför ska pojken håller till Färöarna? Han ha vuxit upp i Danmark och är Dansk, då håller han till Danmark. Du vilde ju oxså alltid håller till landet du växte upp.

Vad synd att vi kan inte fråga pojken själv!
Klaus

BeitragVerfasst am: 16.11.2006 11:10    Titel: Antworten mit Zitat

Hej, du är ju en riktig språkgenie! Du skriver nu även svenska! Very Happy

Leef nu, niet later!
d.w.

BeitragVerfasst am: 16.11.2006 14:19    Titel: Antworten mit Zitat

Klaus hat Folgendes geschrieben:
Hej, du är ju en riktig språkgenie! Du skriver nu även svenska! :D

Ja, ik hou van vreemde talen. - Sim, gosto de linguas estrangeiras.
Klaus

BeitragVerfasst am: 16.11.2006 16:03    Titel: Antworten mit Zitat

Dat zie ik. Maar kan je hier eigenlijk ook op Hebreeuws schrijven? Ik weet niet, of dat met de letters gaat.

Wil jy nie ook nog Afrikaans leer nie? Dat is ook een baie mooie taal en is nie baie anders soos Nederlands nie.

Of daar wel Faeröervriende in Suidafrika is?

Leef nu, niet later!
d.w.

BeitragVerfasst am: 17.11.2006 00:56    Titel: Antworten mit Zitat

Von rechts nach links zu lesen - אני גם יכול לכתוב בעברית
gesprochen: ani gam jachol lichtov be'ivrit (wörtlich: Ich auch könnend zu schreiben in Ivrit)

Ik wil nie ook nog leer afrikaans nie. Daar heb ik geen tyd voor nie.

Gusto mas de estudar a lingua portuguesa.

Ik weet nie of daar faeroërvriende in Suidafrika is.
Erik

BeitragVerfasst am: 17.11.2006 07:55    Titel: Antworten mit Zitat

Til d.w og Klaus

Jeg bruger en del tid på at gøre Nordisk Forum til et seriøst mødested for Færøvenner fra hele Norden og Tyskland. Kunne i ikke lave jeres fremmmedsprog dialog et andet sted!
Klaus

BeitragVerfasst am: 17.11.2006 08:33    Titel: Antworten mit Zitat

Ik wil nie ook nog leer afrikaans nie. Daar heb ik geen tyd voor nie.

Gusto mas de estudar a lingua portuguesa.

Ik weet nie of daar faeroërvriende in Suidafrika is.

Portuguees is ook een goeie taal. Dit luk ja al goed met afrikaans, net nog een klein tipjie, nederlands "ik" is afrikaans "ek" en dit woordjie "nie" moes altyd ook aan dit einde van de zin staan. Dus: "Ek weet nie of daar Faroërvriende in Suidafrika is nie."

Suidafrikaanse tuisblad van Wikipedia over de Faroëreilande:
http://af.wikipedia.org/wiki/Faro%C3%ABreilande

Leef nu, niet later!
Neues Thema eröffnen   Neue Antwort erstellen    Diskussionsforum Färöer Foren-Übersicht -> Diskussion på de nordiske sprog om Færøerne Alle Zeiten sind GMT
Gehe zu Seite Zurück  1, 2, 3, 4  Weiter
Seite 2 von 4

Gehe zu:  
Du kannst keine Beiträge in dieses Forum schreiben.
Du kannst auf Beiträge in diesem Forum nicht antworten.
Du kannst deine Beiträge in diesem Forum nicht bearbeiten.
Du kannst deine Beiträge in diesem Forum nicht löschen.
Du kannst an Umfragen in diesem Forum nicht mitmachen.