www.faroe-islands.de
Das Forum für Freunde der Färöer-Inseln
Yggdrasil-DVD
Es ist Dienstag, der 16. Oktober 2018 4.02 Uhr     (78.94 % von 2018)

Diskussionsforum Färöer Foren-Übersicht Diskussionsforum Färöer
Der deutschsprachige Treffpunkt für Freunde der Färöer-Inseln

FAQFAQ   SuchenSuchen   MitgliederlisteMitgliederliste   BenutzergruppenBenutzergruppen   RegistrierenRegistrieren 
 ProfilProfil   Einloggen, um private Nachrichten zu lesenEinloggen, um private Nachrichten zu lesen   LoginLogin 

Færinger bosiddende i Danmark
Gehe zu Seite Zurück  1, 2, 3, 4  Weiter

Neues Thema eröffnen   Neue Antwort erstellen    Diskussionsforum Färöer Foren-Übersicht -> Diskussion på de nordiske sprog om Færøerne
Vorheriges Thema anzeigen :: Nächstes Thema anzeigen  
Autor Nachricht
d.w.

BeitragVerfasst am: 17.11.2006 11:59    Titel: Antworten mit Zitat

Takk fyri, Klaus, tak for det!

Men nu haldi eg, vit áttu at halda fram á føroyskum ella á donskum ella á svenskum, fyri ikki at nerva aðrar lesarar í foruminum.

Men nu synes jeg, vi skulle fortsætte på færøsk eller dansk eller svensk for ikke at gå andre læsere i forumet på nerverne .
Benutzer-Profile anzeigen Private Nachricht senden
Klaus

BeitragVerfasst am: 17.11.2006 14:34    Titel: Antworten mit Zitat

Vit eru ju bert multimáligur og multikulturell. Wink

Leef nu, niet later!
d.w.

BeitragVerfasst am: 18.11.2006 00:53    Titel: Antworten mit Zitat

Vit eru jú bert fleirimálsligir og fleirimentanarligir. Laughing
Klaus

BeitragVerfasst am: 18.11.2006 09:33    Titel: Antworten mit Zitat

Takk fyri, d.w.! Very Happy Sær tú, soleiðis læri eg mær altíð lítil Føroyskt harafturat. Wink Tað má jú vera føroyskir orð fyri "multimálsligir" og "multikulturell". Á orðini "fleirimálsligir" og "fleirimentanarligir" hevði eg eisini duga koma, tað jú tann sama sum í týskum "Mehrsprachig" og "Mehr(/Multi)kulturell".

Leef nu, niet later!
d.w.

BeitragVerfasst am: 18.11.2006 22:07    Titel: Antworten mit Zitat

Ja, eg síggji tað., Klaus.

Tú sært, soleiðis lærir tú tær altíð lítið føroyskt afturat. Har mugu jú vera til føroysk orð fyri „multimálsligur“ og „multikulturellur“. Orðini „fleirimálsligur“ og „fleirimentanarligur“ áttu at koma tær sjálvum í hug, tí tey eru jú tey somu sum á týskum „mehrsprachig“ og „mehr(multi)kulturell“.

Minst til ! - Man lernt nie aus. Smile
Klaus

BeitragVerfasst am: 19.11.2006 18:45    Titel: Antworten mit Zitat

Takk fyri aftur. Smile

Leef nu, niet later!
Erik

BeitragVerfasst am: 18.11.2007 16:40    Titel: Føroyskar útisettar í Danmark Antworten mit Zitat

Den Nordatlantiske folketingsgruppe har udgivet et hefte på færøsk om færingerne i Danmark

http://www.dnag.dk/fileadmin/user_upload/Rit-um-utisetar-SCREEN.pdf
http://www.dnag.dk/index.php?id=750
http://da.wikipedia.org/wiki/Den_Nordatlantiske_Gruppe
d.w.

BeitragVerfasst am: 18.11.2007 21:38    Titel: Antworten mit Zitat

Det er jo en meget interessant brochure, den Nordatlantiske Gruppe i Folketinget (DNAG) har udgivet.
Spørgsmålet er dog, om nogen, som er født af færøske forældre i Danmark og vokser op i Danmark allerede i den tredje generation og bliver bosiddende der, kan endnu anses for at være en færing, omend han/hun er bevidst om sine færøske rødder. Selvfølgelig kan man ikke forbyde dem at føle sig som færinger, hvis de ønsker det. Men kan man disse „færinger“, som er i den tredje generation bosiddende i Danmark, medregne i en officiel statistik om „ùtisetar“, dvs. Færinger bosiddende i udlandet? Kan man endnu anden generation, som blev født i Danmark og bliver bosiddende der, til de dø, anse for „útisetar“?
Arne

BeitragVerfasst am: 19.11.2007 00:56    Titel: Antworten mit Zitat

Apropos Nordatlantiske gruppe. Jeg har påbegyndt en artikel på tysk

http://de.wikipedia.org/wiki/Nordatlantische_Gruppe_im_Folketing
Klaus

BeitragVerfasst am: 19.11.2007 13:58    Titel: Antworten mit Zitat

Jag tror, Detlef har rätt. Jag tror inte att man kan nämna de, som bor i tredje generationen i Danmark, som färingar. De är danskar. När man är barn i Danmark - fött i Danmark - med föräldrarna från Färöarna, är barnen egentligen redan dansk (för de är fött och uppvuxen i Danmark), kanske ännu halvfäring. Men deras barn är enligt mig i alla fall dansk.

Leef nu, niet later!
Erik

BeitragVerfasst am: 25.02.2008 13:22    Titel: Antworten mit Zitat

Antallet af færinger, der bor i Danmark, udgør ikke mindre end næsten halvdelen af den færøske befolkning hjemme på øerne i Nordatlanten.

Samtidig viser det sig, at det er de veluddannede færinger og særlig kvinderne, der bliver boende i Danmark.

For første gang nogensinde er der foretaget en omfattende undersøgelse af, hvor mange færinger, der befinder sig i Danmark. Den stadfæster, at der findes hele 21.687 færinger fordelt over tre generationer i den sydlige del af riget - hvilket svarer til 45 procent af den resterende befolkning på Færøerne.

Flest kvinder og unge
Det er den nordatlantiske gruppe i Folketinget, der har fået undersøgelsen iværksat. Den bygger på oplysninger fra Danmarks Statistik.

I første generation er der knap 3.000 mænd og 4.800 kvinder fra Færøerne i Danmark. D.v.s. at betydelig flere færøske kvinder end mænd bosætter sig i Danmark. Endvidere udgør den største part af denne gruppe folk i alderen fra 25 år til 39 år.

»Og det må betragtes som uheldigt, da det er den aldersgruppe som får børn og er mest aktive på arbejdsmarkedet«, vurderes det i undersøgelsen.

Flest bor i København
Sammenlagt bor størsteparten af færingerne i Københavns Amt, og i gennemsnit flytter 240 personer i første generation årligt til Danmark fra Færøerne, hvor der bor godt 48.000 mennesker.

En del af de fastboende færinger i Danmark er samtidig veluddannede. Bl.a. er der 90 læger, 55 jurister og knap 85 færinger med uddannelse inden for ledelse og erhvervsliv.

Folketingspolitikeren Høgni Hoydal, der er medlem af den Nordatlantiske gruppe, peger på, at Færøerne har brug for disse uddannede mennesker.

Den nordatlantiske gruppe udvider nu undersøgelsen, således at det også skal klarlægges, hvorfor færingerne i Danmark ikke flytter hjem igen, samt årsagen til, at de vælger Færøerne fra.
/ritzau/
http://politiken.dk/indland/article166953.ece
http://www.dnag.dk/index.php?id=638 Undersøgelsen
http://www.dnag.dk/index.php?id=69 Den nordatlantiske gruppes hjemmeside

Erik:
Jeg tror at efterhånden som det færøske samfund udvikler sig, vil livsvilkårforskellene mellem Færøerne og de øvrige nordiske lande formindskes og flere unge færinger vil vælge at blive i deres fædreland.
Den nuværende forskel nu er efter min mening, at religionen har for meget politisk magt og at kvinderne stadig har for lidt politisk indflydelse.

Mange af danskfæringerne jeg har talt med i Danmark siger også at de nyder, at de har mere personlig frihed og dermed kan gøre mere hvad de selv synes er rigtigt, uden at andre fordømmer dem.
Næsten alle færøske familier har en eller flere familiemedlemmer boende permanent i Danmark.
Erik

BeitragVerfasst am: 24.09.2008 16:28    Titel: Hjem til Færøerne? Antworten mit Zitat

21. apr 2008. Steffen Walton
Færinger er et folk med åben returbillet

Der bor 492 færinger i Århus. De fleste af dem er i gang med en uddannelse. Hvis man spørger dem om de skal hjem igen, siger alle ja. Men ingen ved hvornår.

Vi er til 80'eraften hos den Færøske Forening, der holder til i Vestergade. Klokken er lidt over otte lørdag aften. Kun arrangørerne og bartenderne er mødt op. Færinger går sent i byen. Til gengæld går de sent hjem. Her i caféen er Olavur i gang med at rigge musikanlægget til.

Anlægget er en foræring fra Tuborgs Grønne Fond. Men Tuborg kommer til kort i baren, hvor hittet er den nationale øl Föroya Bjór, som koster en tyver. Den er brygget i Klaksvik og regnes for en af verdens bedste øl, hvilket efter sigende skyldes det rene færøske fjeldvand. Den danske Vestfyn fås for en flad 10'er. Det er vel en studenter-bar.

Bag baren står Bardur og Jona, der er kærester og har boet i Danmark i to år. Bardur arbejder til dagligt som stenhugger, mens Jona er i lære som industrilaborant. De har et hus på Færøerne, og der er ingen tvivl om, at de skal hjem igen. Men de ved ikke lige hvornår.

Det er ret gennemgående. Spørg unge færinger om de skal hjem igen, og alle siger ja, men ingen ved hvornår. Det er et folk med åben returbillet.

Bøssehadere
På skærmen ser vi Live Aid-koncert. Wembley 1985. Queen går i gang med Bohemian Rhapsody. Freddie Mercury i hvid T-shirt, der knapt dækker et sort ryatæppe. Hvor mange minutter mon han ville have holdt i Torshavns natteliv. Ja, vi kan lige så godt få fordommene på bordet. Det er jo et folk af bøssehadere. Eller hvad? Færøerne blev for nogen tid siden kendt som et samfund, hvor homoseksuelle er jaget vildt. Chikane var normalt og en ung mand blev overfaldet i Torshavn og efterfølgende indlagt på psykiatrisk hospital.

Jákup Olaf Johannesarson, der er formand for Den Færøske Forening, er bekendt med landets homofobiske image.

»Jeg har flere gange hørt på mit arbejde: »Færinger? Det er jer, der tæsker homoseksuelle.« Det er pisse irriterende at høre på, selv om det er sagt for sjov, for det er det billede, mange danskere har af færingerne,« siger han, men mener samtidig at tolerancen over for minoriteter er blevet større på Færøerne:

»Det er sundt, at mange færinger rejser ud og tager uddannelser i andre lande. Det er med til at gøre os mere åbne - blandt andet også over for homoseksuelle.

Færøerne er et meget religiøst samfund, og der er mange kristne fundamentalister. Men når vi som unge kommer ud i verden, får vi en hel anden tolerance, fordi vi møder en anden kultur. Det, som du har fordømt, da du tog af sted, kan du være åben over, for når du kommer tilbage.«

Færøsk fjerkræ
Hanna støder til. Hun er uddannet lærer og læser nu pædagogisk sociologi. Hun må være den rette at spørge om færingernes folkesjæl. Hvordan forskellen lige er på dem og os:

»Jeg tror egentlig ikke, at vi er så specielle. Man kan vel sammenligne os med unge, der kommer fra Vestkysten eller Bornholm for at studere i en stor by. De kommer jo også fra et lille miljø, hvor alle kender alle, og man er knyttet til naturen. Færinger er vokset op med naturen, og alle drenge lærer at fiske og skyde fugle,« siger hun og fortæller om madvanerne, som er det tætteste vi kan komme på konkrete eksotiske forskelle.

På Færøerne står den på får, fisk, fugl og hval. Dertil kartofler og roer, som er det eneste, der kan vokse deroppe. Men det kan varieres i det uendelige. For eksempel kan hval og fisk både koges, steges, tørres og saltes. Det rige fugleliv giver mulighed for variationer i kategorien fjerkræ: Lomvig, skarv, mallemukke, islom og sule er blot nogle af de fuglearter, som ender i de færøske gryder. Der menes at være to millioner fuglepar på Færøerne, så mon ikke aftensmaden er sikret de næste generationer.

Hendes kæreste, Olavur, er uddannet El-installatør og arbejder for et færøsk firma. Også de har planer om at flytte tilbage igen - uden lige at vide hvornår det bliver, naturligvis.

Modersmål
Den færøske forening i Aarhus formand er Jákup. Han arbejder til daglig i Bauhaus, hvor han er rådgiver i værktøjsafdelingen. Det er anden gang, at han bor i Danmark. Første gang gik han på efterskole og tog hjem igen til Færøerne, hvor han arbejdede og var ude at sejle i et år. Efter tre år på Handelsskolen flyttede han til Århus sammen med sin kone, der læser på Århus Universitet.

Da Jákup blev formand for Den Færøske Forening genindførte han Den Færøske Skole, som tilbyder modersmålsundervisning for børn hver anden lørdag.

»Mange færinger, der begynder på en uddannelse har børn. Vi prøver at holde børnenes sprog ved lige, så det ikke bliver så svært for dem at vende hjem igen. Færinger får traditionelt tidligere børn end danskere, der jo ofte vælger at afslutte uddannelsen først,« siger han.

Århus lokker
Som han sidder der i sofaen ligner Jákup en normal ung dansk fyr. Og hvis man ikke vidste bedre, kunne hans umærkelige accent lyde lidt sønderjysk. Alligevel har han haft sin indkøringsperiode til dansk mentalitet og sprog.

»Færøerne er et lille samfund - alle kender alle. Og vi er lidt beskyttede. Vi låser aldrig vores biler, for vi stoler på vores naboer. Selv om vi er en del af rigsfællesskabet tager det lige et halvt år at falde til. Tag nu humoren. Her er den meget sort, det er den ikke på Færøerne. Nogle kan have et problem med sproget. Men alle færinger kan lære det inden for et halvt år. Vi har dansk fra 3. klasse i folkeskolen deroppe. Så det sidder lidt på rygraden, også selv om man ikke har fulgt så meget med i timerne,« fortæller Jákup, der er glad for at bo i Århus.

»Man får ikke kulturchok, når man flytter til Århus. Det er nok sværere at flytte fra Færøerne til København. Jyder og færinger ligner hinanden. Vi oplever nok københavnerne som overfladiske, mens jyderne er mere nede på jorden. Jeg tror det er nemmere at falde til i Århus. Århus er stor for en færing - København er meget stor.«

Hjem igen
Som bekendt har færinger et ønske om at vende hjem igen - uden helt at vide hvornår. Det betyder, at der i dag bor omkring 21.000 færinger i Danmark. Det er pænt, når man tænker på at der bor 47.246 færinger på Færøerne. En stor del af færingerne i Danmark har en høj uddannelse. For eksempel bor her 90 læger, 55 jurister og 85 færinger med uddannelse inden for ledelse og erhvervsliv. Derfor mener Jákup at Den Færøske Forening tjener et højere formål.

»Det er en vigtig forening, der er medvirkende til at folk rejser hjem til Færøerne, når de har afsluttet deres uddannelse. Det er selvfølgelig vigtig at man integrerer sig i det danske samfund. Men man skal også holde fast i den kultur man kommer fra. Det er vigtig for at komme tilbage. Færøerne har brug for os. Og det er vigtigt, at de højtuddannede kommer tilbage. Samtidig får mange også kontakter og netværk her i huset, som de kan bruge, når de kommer tilbage til Færøerne,« siger Jákup, der selv ønsker at vende tilbage.

»Jeg skal tilbage til Færøerne. Når jeg er mættet af indtryk og har fået opfyldt mine ønsker, så er jeg parat til at tage hjem igen. Mange har det sådan. De vil hjem og slappe lidt mere af. Vi tager helt sikkert hjem igen.«

Hvorfor?

»Den færøske identitet. Den rå natur. Det er mit hjem. Bedre kan jeg ikke forklare det. Der bor en viking, eller en vildmand i alle færinger. Det der med at slå grindehvaler ihjel, opleve snestorme, de ekstreme storme om efteråret og vinteren. Et godt billede er kunstnere. De færøske billeder er barske, mørke farver og de danske er glansbilleder. Jeg savner det ekstreme vejr. Når jeg kigger på de vilde storme, kan jeg sagtens forestille mig maleriet - sikke et billede. Det er det, der trækker. Der er en stærk tilknytning, en længsel efter at komme tilbage. Mange føler sig lettede, når de kommer hjem efter at have været væk i lang tid. Den tryghed det lille samfund giver.«

I Caféen begynder de første gæster at indfinde sig. To piger køber hver en Föroya Bjór. Om en time er der musikquiz, hvor de forskellige borde dyster mod hinanden. Senere er der DJ, og klokken tre kan Bardur

21. april 2008. Steffen Walton

http://www.aarhus.dk/default.asp?Id=251&AjrDcmntId=1388

Erik: Flertallet af de færinger-danskere jeg har talt med siger, at på et eller andet tidspunkt vil de tilbage til deres fædreland. De fleste fra 30 årsalderen får efterhånden så mange rødder i DK at de, hvis de vender tilbage, bliver det formodentlig først i pensionsalderen - hvis overhovedet.
Som man kan læse i ovenståene artikel er der et blomstrende færøsk kultur og foreningsliv i DK.
Jeg efterlyser en mere åben ærlig diskussion særlig på Fæøerne, hvorfor så mange færinger vælger ikke at komme tilbage. Mit indtryk er, at selv seriøse færøske forskere fortrænger de virkelige årsager til problemet.
Matthias2

BeitragVerfasst am: 25.09.2008 09:27    Titel: Antworten mit Zitat

Jo, det stämmer att det krävs mer uppmerksämhet för problemet. Jag kan föreställa mig att det, ekonomiskt sett, kan leda till en belastning för den färöiska staten om folk arbetar hela sitt liv i Danmark och betalar sina skatter där, men återvänder i pensionsåldern. Då måste Färöarna betalar pensionen till dem som nästan ingenting har betalat in i pensionskassan. Jag vet inte hur stort problemet är eller ännu kan bli, men när Erik säger att hela frågan om färöingar i Danmark får ingen särskilt uppmärksamhet, diskuteras denna gräj förmodligen inte heller, eller hur?
Klaus

BeitragVerfasst am: 25.09.2008 11:56    Titel: Antworten mit Zitat

Tack för den interessanta artikelen, Erik!

Det är inte lätt att få tillbaka folket som har flyttat till Danmark. Förmodligen kommer endast en liten del av färingarna tillbaka i pensionåldern, för de har alla goda sociala kontakter i Danmark efter har bott hela sitt liv i Danmark. Efter 30 år i Danmark har sig förändrat mycket på Färöarna och när man vänder tillbaka är man också i sitt faderland utländsk. I 30 år man bor i ett annat land (här Danmark) tar man mycket av kulturen av detta landet över - dels också utan att registrerar det. Jag tror att det och att man har många sociala kontakter i Danmark när man är i åldern 60+ är grunden, att slutligen inte många vänder "hem" till Färöarna, men stänner "hem" i Danmark.

För de ynga är det naturligtvis mer interessant att stänner efter utbildningen i Danmark för där har de mycket flera möjligtheter, i jobbet och i fritiden. Och om färingarna bor i Danmark met flickvän/pojkvän eller fru och familj, är chansen rätt små att man vänder tillbaka en dag i framtiden.

En möjligthet är t. ex. att erbjuder på Färöarna en sort förtagsutbilding. Där arbeter man för ett företag, som finansera utbildningen vid högskolan i Danmark. Men fär att få det, måste man kommer tillbaka till företaget på Färöarna för att arbeta där för t. ex. minst 5 eller 10 år. Det är faktisk en arbetskontrakt som innehåller finanseringen av utbildningen gennom det färöiska företaget men också att eleven förplikta sig att arbeta för detta företaget minst 5 eller 10 år.

Leef nu, niet later!
Erik

BeitragVerfasst am: 05.10.2012 10:17    Titel: Koncert for fred Antworten mit Zitat

Den 05-10 2012 var der i Det færøske hus, Vesterbrogade 17A, København V, fra kl 22.30 til -04 12 koncerter uden stop, der varierede fra sang over blues, folk og punkrock.

Imens blev der vist en Hitler/diktator-film på hovedet, som mindede om, at Danmark er i krig og konsekvenserne for soldaterne, som vender hjem.

I fredens navn arbejdede alle gratis, og til publikum var der gratis entre, knus, musik, kærlighed, sjov, dans og en plakat til at tage med hjem.

Zuletzt bearbeitet von Erik am 06.10.2012 09:11, insgesamt einmal bearbeitet
Neues Thema eröffnen   Neue Antwort erstellen    Diskussionsforum Färöer Foren-Übersicht -> Diskussion på de nordiske sprog om Færøerne Alle Zeiten sind GMT
Gehe zu Seite Zurück  1, 2, 3, 4  Weiter
Seite 3 von 4

Gehe zu:  
Du kannst keine Beiträge in dieses Forum schreiben.
Du kannst auf Beiträge in diesem Forum nicht antworten.
Du kannst deine Beiträge in diesem Forum nicht bearbeiten.
Du kannst deine Beiträge in diesem Forum nicht löschen.
Du kannst an Umfragen in diesem Forum nicht mitmachen.