www.faroe-islands.de
Das Forum für Freunde der Färöer-Inseln
Yggdrasil-DVD
Es ist Dienstag, der 2. Juni 2020 16.50 Uhr     (41.99 % von 2020)

Diskussionsforum Färöer Foren-Übersicht Diskussionsforum Färöer
Der deutschsprachige Treffpunkt für Freunde der Färöer-Inseln

FAQFAQ   SuchenSuchen   MitgliederlisteMitgliederliste   BenutzergruppenBenutzergruppen   RegistrierenRegistrieren 
 ProfilProfil   Einloggen, um private Nachrichten zu lesenEinloggen, um private Nachrichten zu lesen   LoginLogin 

Bøger om Færøerne på et andet nordisk sprog
Gehe zu Seite Zurück  1, 2, 3  Weiter

Neues Thema eröffnen   Neue Antwort erstellen    Diskussionsforum Färöer Foren-Übersicht -> Diskussion på de nordiske sprog om Færøerne
Vorheriges Thema anzeigen :: Nächstes Thema anzeigen  
Autor Nachricht
Erik

BeitragVerfasst am: 30.08.2008 13:11    Titel: Jens-Kjeld Jensen - Lundefangst Antworten mit Zitat

Jens-Kjeld Jensen - Lundefangst - en fangstdag på Nolsoy, www.JensKjeld.info
Jens-Kjeld Jensen har nu skrevet en bog om lundeflej på Nólsoy, Færøerne. Bogen består af 88 rigt illustrerede sider med mange nye, foruden ældre og sjældne fotografier. Bogen indeholder også flere detaljerede tegninger samt diverse kort.
Denne bog er et unika værk, da man for første gang kan læse om, hvordan man som øbo har måttet leve i pagt med naturen. Bogen beskriver bl. a., hvordan en flejestang er lavet, regulativerne vedrørende lundefangsten, lundekolonien, det formodede antal af ynglende lunder såvel som andre havfugle. Endelig kan man læse om forfatterens synspunkt vedrørende den drastiske nedgang hos de færøske havfugle.
Lundebogen koster 250 kr. + porto til DK 50 kr. Den kan bestilles her via en direkte e-mail til hjemmesiden
http://www.jenskjeld.info/DK_side/indexdk.htm

Erik: En af af de bedste bøger jeg har læst om færøsk fuglefangst. Den er illustreret med kvalitetsfotos og er efter min mening et must for alle der holder af den færøske natur og kultur.

Indhold:

Lunden - Fuglefangstens betydning - Fangstrettigheder - Fangststedet - fleygastong - En fangstdag på Nólsoy - Lunden i husholdningen - Lundens udbredelse før og nu - Efterskrift - Referncer
Benutzer-Profile anzeigen Private Nachricht senden
Erik

BeitragVerfasst am: 03.10.2008 16:59    Titel: Arthur Vaags færøske bogsamling Antworten mit Zitat

Læge Arthur Vaags færøske bogsamling blev ved gavebrev af 15.september 1971 overdraget til biblioteket ved det daværende Sydjysk Universitetscenter.

Arthur Asser Vaag, f. Rasmussen (han tog navneforandring til Vaag i 1938), blev født i Skanderborg i 1896 og døde i Hørning i nærheden af sin fødeby i 1988, 92 år gammel. Han var en berejst mand, idet han først som uddannet telegrafist i 1914 arbejdede i Newcastle og fra 1914-16 i St. Petersborg, og fra 1925 arbejdede han som læge ved kryolitbruddet i Ivigtut på Grønland. Fra 1927 til 34 var han i Vágur på Færøerne. I perioden 1961-63 var han igen på Færøerne som kommunelæge på Sandoy. Fra 1963 og frem til sin pensionering i 1983 var Arthur Vaag praktiserende læge på Mandø. (Kilde: Dansk biografisk leksikon. Bd. 16. - Kbh.: Gyldendal, 1984).

I hans tid på Færøerne opdagede Vaag en sygdom, som han kaldte ornitose eller chlamydia psittaci, populært kaldet papegøjesyge eller havhestesyge, og som han beskrev allerede i 1934 i Ugeskrift for Læger. Sygdommen var en slags lungebetændelse. Æren opdagelsen af sygdommen tilfaldt efter Arthur Vaags opfattelse helt uretmæssigt en anden læge, som i 1950 udnævntes til æresdoktor ved Københavns Universitet. Vaags redegørelse for sygdommen, dens ætiologi og udbredelse samt en senere nedskrevet meget bitter redegørelse for "tyveriet" af hans opdagelse findes sammen med papirerne om overdragelsen af bogsamlingen til SUC's bibliotek.

I de første år efter overdragelsen forblev samlingen hos Arthur Vaag på Mandø, og først i 1974 blev den overført til SUC's bibliotek. Samlingen er siden blevet suppleret ved yderligere gaver og omfatter i dag i alt 774 titler (bøger og tidsskrifter) svarende til 955 bind. Værkerne omhandler udelukkende færøske forhold, med tekster på færøsk, dansk eller engelsk. Der er tale om både fagbøger og skønlitterære værker.

Med gavebrevet fulgte i 1971 en kortkatalog, udarbejdet af Esbjerg Kommunes Hovedbibliotek, og SUC har siden - i 1979 - ladet alle kartotekskort fotokopiere til en registrant i hæfteform, således at samlingens indhold kan studeres og gøres til genstand for udlån som led i bibliotekernes almindelige lånesamarbejde fra andre lokaliteter end universitetsbiblioteket i Esbjerg.

Bøgerne kan benyttes ifølge Syddansk Universitetsbiblioteks almindelige regler for benyttelse af ældre bøger.

http://www.sdu.dk/Bibliotek/Om%20biblioteket/Om%20samlingerne/AVaage.aspx

Erik:
Det kunne være interessant at låne nogle af bøgerne. Jeg vil kontakte Universitetsbibloteket i Esbjerg og bede dem om at sende kartotekskortet til mig.
George

BeitragVerfasst am: 11.10.2008 19:44    Titel: Re: Jens-Kjeld Jensen - Lundefangst Antworten mit Zitat

Erik hat Folgendes geschrieben:
Jens-Kjeld Jensen - Lundefangst - en fangstdag på Nolsoy, www.JensKjeld.info (...)
En af af de bedste bøger jeg har læst om færøsk fuglefangst. Den er illustreret med kvalitetsfotos og er efter min mening et must for alle der holder af den færøske natur og kultur.

Nach einer Woche Urlaub in einem "UMTS-Sendeloch" an der Nordsee, finde ich dies Buch heute bei meiner Rückkehr als unverdientes Geschenk vor. Zwar sind Bücher von Jens-Kjeld Jensen als Autor ohnehin unbesehen zu empfehlen, - als Referenz verweise ich auf seine Webseite. Aber dieses Buch über den "Papageientaucherfang" ist für sich ein Meisterstück! Allein die bekannte Qualität seiner Fotos und die Illustrationen von Ole Wich(!) garantieren den Genuß, - obgleich das Buch im Zeichen des dramatischen Niedergangs der Papageitaucher-Population geschrieben worden ist.
Neben der historischen und aktuellen Drastellung der Seevogel-Jagd (nicht nur auf Papageitaucher!) schafft es Jensen sowohl die diversen Schmarotzer (Läuse, Nematoden) der Papageitaucher in Großaufnahme ebenso anschaulich zu zeigen wie auch am Ende einen lecker angerichteten Vogel auf einem Teller in Originalgröße.
Fehlende Sprachkenntnisse sind für den Verzicht auf dieses Buch keine wirkliche Begründung: Text und Illustrationen bilden für Deutschsprachige überwiegend selbsterklärende Einheiten, und fehlende Details lassen sich nachfragen.
Ich kann weder Dänisch noch Färöisch, aber den Satz von Erik verstehe ich auch so:
En af af de bedste bøger jeg har læst om færøsk fuglefangst.

"Bundin er bátleysur maður"
"Bound is a man who has no boat"
Arne

BeitragVerfasst am: 11.10.2008 20:26    Titel: Antworten mit Zitat

Ich glaube, ich sollte mal langsam Jens Kjeld oder Ole anmailen, dass ich auch so ein Exemplar haben möchte Very Happy
Erik

BeitragVerfasst am: 28.10.2008 23:37    Titel: I ærlige brudefolk -Jóan Pauli Joensen Antworten mit Zitat

En meget interessant bog om færøske bryllupsskikke.

Læs den på:
http://books.google.dk/books?id=h0UHaxcFwIYC&pg=PA47&lpg=PA47&dq=ordsprog+F%C3%A6r%C3%B8erne&source=bl&ots=dy0suAGJBi&sig=zmnG9joiRNZCTw8I-xkhxp_h8Ls&hl=da&sa=X&oi=book_result&resnum=2&ct=result#PPP1,M1
Erik

BeitragVerfasst am: 31.10.2008 15:15    Titel: Bosætning på Færøerne Antworten mit Zitat

Sámal Matras Kristiansen: Et casestudie af bosætningen i det færøske hovedland i en mobil tidsalder

http://diggy.ruc.dk/bitstream/1800/1147/1/Forestillingenombostedet.pdf

Erik: Et meget læseværdig speciale i socialvidenskab og geografi der bla. handler om bosætningen efter den økonomiske krise og problemerne med bosætning i yderdistrikterne.
d.w.

BeitragVerfasst am: 06.11.2008 17:35    Titel: Antworten mit Zitat

"In seiner umfangreichen und sehr detaillierten Studie Forestillingen om bostedet - et casestudie af bosætningen i det færøske hovedland i en mobil tidsalder (Vorstellungen vom Wohnort - eine Fallstudie des Wohnens im färöischen Hauptland in einem mobilen Zeitalter), die im August 2005 als Examensarbeit an der Universität Roskilde eingereicht wurde, untersucht Sámal Matras Kristiansen anhand der Entwicklungen in der Gemeinde Gøta die Vorstellungen färöischer Arbeitnehmer bezüglich ihres Wohnortes und die daraus resultierenden Konsequenzen für die färöischen Gemeinden, die an der o.g. "Hauptachse" liegen, als Wohnort immer attraktiver werden und dieser Herausforderung - gemessen an den bisher vorhandenen administrativen Möglichkeiten - vielfach nicht gewachsen sind.
Die mit zahlreichen Statistiken, Abbbildungen und Anhängen bereicherte Arbeit ist sehr lesenswert und kann in einer leicht abgespeckten Version (ohne Fußnoten, aber immerhin noch 176 Seiten stark) aus dem Internet heruntergeladen werden."
Aus: TJALDUR. Mitteilungsblatt des Deutsch-Färöischen Freundeskreises e.V. -Týskt-Føroyskt Vinafelag, Nr. 37/2006, S. 119.
Erik

BeitragVerfasst am: 12.01.2009 09:46    Titel: Bjarni Åkesson Filholm: Operation Valentine Antworten mit Zitat

128 sider, rigt ill. ISBN 978-87-90924-91-1 udkommer i februar 2009

Da Tyskland besatte Danmark, fik englænderne travlt. Få dage senere besatte de Færøerne, som med deres strategiske beliggenhed ude i Nordatlanten under ingen omstændigheder måtte komme i tyskernes hænder. Englændernes aktion havde kodenavnet Operation Valentine.

Den engelske besættelse forløb fredeligt, men i de følgende år var Færøerne et naturligt mål for tyske bombefly, og 132 færøske fiskere og søfolk omkom under krigen. Desuden gav de fem år, hvor øerne var afskåret fra Danmark, nyt liv til den spirende selvstændighedsbevægelse.

Den britiske besættelse af Færøerne er et spændende kapitel af historien om Danmark under krigen, som ikke tidligere er fortalt i bogform. Forfatteren Bjarni Åkesson Filholm, der er bosat i Danmark, men har færøske rødder, har gravet dybt i arkiverne og fortæller historien om Operation Valentine og dens følger - både med sans for de store linjer og med øje for de konsekvenser, krigen fik for den færøske dagligdag og forholdet mellem Danmark og Færøerne.
http://www.forlagetnautilus.dk/Lokalhistorie.htm
Erik

BeitragVerfasst am: 13.01.2009 14:20    Titel: Joensen, Jóan Pauli - Færøske sluppfiskere Antworten mit Zitat

Joensen, Jóan Pauli - Færøske sluppfiskere

Etnologisk undersøgelse af en erhvervsgruppes liv

En bog om færøske fiskere, som fiskede med sejlskibe ved Island indtil 2. Verdenskrig.

Bogen belyser arbejde, fiskeri, sociale vilkår og fiskernes øvrige liv og virksomhed ombord.
Folkelivsarkivet i Lund 1975.
DK 5: 39.4

Erik: Bogen skildrer bl.a den barske virkelighed på slupperne.

Kan stadig købes hos boghandlerne i Tórshavn, eller hos antikvariaterne i Danmark, skriv på Google "Færøske sluppfiskere"

Se også http://www.faroeislands-denmark.dk/7542624 der b.a skildrer Zacharias Müllers held med, at han ved et tilfælde ikke kommer med den første færøske slup, der bliver sænket af den tyske marine i den 2. Verdenskrig.
d.w.

BeitragVerfasst am: 14.01.2009 04:02    Titel: Re: Bjarni Åkesson Filholm: Operation Valentine Antworten mit Zitat

Erik hat Folgendes geschrieben:
128 sider, rigt ill. ISBN 978-87-90924-91-1 udkommer i februar 2009
Den britiske besættelse af Færøerne er et spændende kapitel af historien om Danmark under krigen, som ikke tidligere er fortalt i bogform.
http://www.forlagetnautilus.dk/Lokalhistorie.htm

".....som ikke tidligere er fortalt i bogform." Således skriver det danske forlag NAUTILUS på bagsiden af bogen. Jeg kan ikke forestille mig at forfatteren Bjarni Åkesson Filholm ville understrege disse linier. Han har vist brugt den færøske forfatter Niels Juel Arges store værk af seks bind STRÍÐSÁRINI 1940-45, som udkom i Tòrshavn 1985-1990. Jeg synes at værket af Niels Juel Arge kan stadigvæk anses for at være standardværket for emnet ”Færøerne under den anden verdenskrig”. Det vil være interessant at se, om Bjarni Åkesson Filholm bringer nye synspunkter og nye indsigter i sin bog.
For resten er hans bog også ikke den første bog på dansk om Færøerne under den anden verdenskrig. Allerede i 1945 udkom i Gyldendals Nordisk Forlag i København bogen FEM AAR UNDER UNION JACK. Færøerne 1940-1945. Atlanterhavsøerne under den britiske okkupation.. Forfatteren var Eiden Müller, journalist og far til avisen SOSIALURINS ansvarhavende redaktør Jan Müller.
Eiden Müller nævner i sin bog endnu ikke navnet til den britiske besættelsesoperation på Færøerne, Operation Valentine. Men den har fået et eget kapitel i det første bind af ”STRÍÐSÁRINI 1940-45”, på s. 45: Føroyar verða hertiknar - ”Operation Valentine” .
Erik

BeitragVerfasst am: 14.01.2009 13:24    Titel: Svar til Detlef Antworten mit Zitat

Jeg har sendt dit indlæg til Bjarni.

Der er kommet en del nye kilder til siden de sidste FO 1940-45 udgivelser.

Jeg tror han kommer med en del nye ting.

Forfatteren Bjarni Åkesson Filholm, der er ved at skrive bogen: Operation Valentine efterlyser kilder om Tysklands planer for en eventuel besættelse af Færøerne.

Indtil nu findes der, så vidt jeg ved, ingen historiske kilder om det.

Det kunne være interessant hvis nogen i Forum og DFF medlemmer kunne finde nogle tyske Kilder. Måske findes der noget om dette emne i arkiverne i Berlin.

http://www.flickr.com/photos/14716771@N05/3173865600/
Erik

BeitragVerfasst am: 17.02.2009 14:20    Titel: Fangstkultur i Vestnorden - Hunters of the North Antworten mit Zitat

Dansk og engelsk - Forlagið Sprotin - 2002 (ISBN 99918-44-69-4).

Redigeret af Birgir Kruse og udgivet af Forlagið Sprotin (ISBN 99918-44-69-4).
http://www.sprotin.fo/

Fangstkultur i Vestnorden var en rejsende udstilling, som har været udstillet i de nordiske lande og på nationalmuseet i Dublin i Irland. Bogen var udstillingens katalog, men den kan udmærket læses som en selvstændig bog om fangstkultur i Vestnorden. Den har mange gode indlæg om færøsk fiskeri, hvalfangst og sæl og fuglefangst.

Fangstkultur i Vestnorden - Hunters of the North, er en meget udførlig bog på dansk og engelsk om Vestnordisk fangstkultur. Bogen har tre indfaldsvinkler, der alle har landene i Vestnorden, Grønland, Island og Færøerne, som geografisk ramme:

CD med titel “Piniartut” (TUTL CD1051) med musik af bl.a. Kristian Blak og Rasmus Lyberth, udgivet af TUTL,
og DVD med musik fra ovenstående CD, samt fotos af Ragnar Axelsson, der præsenterer grønlandske fangere og fangstpladser.

DVD der oplyser om fangstkulturen i Grønland, har engelsk tale. http://birkblog.blogspot.com/2003_10_01_archive.html

Indgangsteksten i bogen, Fangstkultur i Vestnorden er "Kajaksangen" . Det er den østgrønlandske fanger og åndemaner Ajukotok der i vinteren 1905/1906 fra sin kajak udtrykker ønsket om vedvarende fangst på fiskefeltet. I dansk gendigtning lyder fangerens lovsang til havet således:

Herude i den frie luft
har jeg min fryd og glæde.

Herude på det åbne hav

Hvis det bliver rigtig smukt vejr,

Hvis himlen klarer dejligt op,

Gid vejret må holde sig længe
til gavn for min jagt og fangst.

Ja, gid det må holde sig længe
til gavn for min trommestrid.

Ja, gid det må holde sig længe
til gavn for min trommesang.

Herude i den frie luft
Erik

BeitragVerfasst am: 18.08.2009 12:31    Titel: "Min Færøske Barndom” Antworten mit Zitat

Amy Fuglø

Underskoven 2009.

ISBN 8792259553 / 87-92259-55-3
EAN 9788792259554

Forlagets beskrivelse

Da Sigrid Fuglø i 2006 fik diagnosen Alzheimers besluttede datteren Amy sig for for alvor at lytte til og nedfælde moderens mange interessante fortællinger om barndommen først i 1900.
Historiske øjenvidneberetning om livet
i Færøernes tredjenordligste hus
i Færøernes nordligste bygd
på Færøernes nordligste ø
i Atlantens brænding.
Livet uden el, olie, gas, biler og telefoner, men med ko i kælderen, får i haugen, fisk i havet, tørv i fjeldets tørvemose. Læs om stenhuggere, kongsbønder og fiskere, om livet med tuberkuloseramte, religion, tro, sammenhold, splittelser og meget mere.

De 294 sider er skrevet med alvor og humor. Dokumentar og slægtsroman.
og spækket med sort/hvide fotos, malerier og tegninger

http://www.boganmeldelse.com/8792259553
Erik

BeitragVerfasst am: 30.11.2009 12:48    Titel: 44 Færøske ordsprog Antworten mit Zitat

44 Færøske ordsprog med indledning af William Heinesen og 44 orginaltræsnit af Hedvig Malmström.
Forlaget Brøndum 1981
Erik

BeitragVerfasst am: 19.02.2010 10:47    Titel: Jyske slægters forbindelse med Færøerne. Antworten mit Zitat

Chr. Heilskov Historie/Jyske Samlinger, Bind 5. række, 4 (1939) –
Som omtalt i min af handling »Af den heinesenske Slægts Saga« (Personalhist. Tidsskr. 6. r. VI) har danske embeds- og bestillingsmænd, der er bleven ansat paa Færøerne, samt andre dertil udvandrede efterladt sig afkom deroppe og saaledes tilført de fjerntliggende øer nyt blod fra hovedlandet. I flere tilfælde er grene af de til Færøerne udvandrede slægter atter vandret herned. Et studium af disse familieforbindelser er ikke uden interesse.
En stor del — man tør vel nok sige den største del — af denne blodblanding har sin oprindelse fra Jylland. I en mindre afhandling som denne må man selvfølgelig indskrænke sig til at berøre de vigtigste slægtsforbindelser. På grund af den korte tid, jeg har haft til udarbejdelsen af dette bidrag, tør jeg desværre ikke helt garantere for, at der i stoffet kan findes enkelte fejl eller unøjagtigheder. Men i saa fald vil jeg altid vsere taknemmelig for en påvisning deraf.

Mine trykte hovedkilder har været sorenskriver N.
Andersens fortrinlige og pålidelige værk »Færøerne.

Chr. Heilskov

http://www.tidsskrift.dk/visning.jsp?markup=&print=no&id=74384
Neues Thema eröffnen   Neue Antwort erstellen    Diskussionsforum Färöer Foren-Übersicht -> Diskussion på de nordiske sprog om Færøerne Alle Zeiten sind GMT
Gehe zu Seite Zurück  1, 2, 3  Weiter
Seite 2 von 3

Gehe zu:  
Du kannst keine Beiträge in dieses Forum schreiben.
Du kannst auf Beiträge in diesem Forum nicht antworten.
Du kannst deine Beiträge in diesem Forum nicht bearbeiten.
Du kannst deine Beiträge in diesem Forum nicht löschen.
Du kannst an Umfragen in diesem Forum nicht mitmachen.