www.faroe-islands.de
Das Forum für Freunde der Färöer-Inseln
Banner
Es ist Samstag, der 22. Februar 2020 16.23 Uhr     (14.40 % von 2020)

Diskussionsforum Färöer Foren-Übersicht Diskussionsforum Färöer
Der deutschsprachige Treffpunkt für Freunde der Färöer-Inseln

FAQFAQ   SuchenSuchen   MitgliederlisteMitgliederliste   BenutzergruppenBenutzergruppen   RegistrierenRegistrieren 
 ProfilProfil   Einloggen, um private Nachrichten zu lesenEinloggen, um private Nachrichten zu lesen   LoginLogin 

Specielt færøsk
Gehe zu Seite Zurück  1, 2, 3  Weiter

Neues Thema eröffnen   Neue Antwort erstellen    Diskussionsforum Färöer Foren-Übersicht -> Diskussion på de nordiske sprog om Færøerne
Vorheriges Thema anzeigen :: Nächstes Thema anzeigen  
Autor Nachricht
Erik

BeitragVerfasst am: 25.02.2007 17:53    Titel: EU og færøsk hvalfangst Antworten mit Zitat

EU vil bestemme over grønlandsk og færøsk hvalfangst

I hvalfangstspørgsmål står Danmark isoleret i EU. Men Danmark er også det eneste land, der via Grønland og Færøerne har økonomiske interesser på spil.

EU vil bestemme, om grønlændere og færinger skal have lov at fange hvaler.

Det er pointen i et forslag, som miljøkommissær Stavros Dimas tirsdag fremlægger på et møde blandt EU's miljøministre. Målet er at overtage styringen forud for et hvalfangermøde i Anchorage i Alaska i maj.

http://politiken.dk/indland/article248567.ece
Benutzer-Profile anzeigen Private Nachricht senden
Erik

BeitragVerfasst am: 25.02.2007 17:57    Titel: Flugtskipper lokaliseret Antworten mit Zitat

Fransk flugtskipper lokaliseret i skotsk havn
Et fransk fiskeskib, der forsøgte at flygte fra dansk inspektionsskib i færøsk farvand, er nu endt i skotsk havn, hvor det har fået konfiskeret fangst og redskaber.

http://politiken.dk/udland/article248757.ece
d.w.

BeitragVerfasst am: 27.02.2007 15:51    Titel: Re: EU og færøsk hvalfangst Antworten mit Zitat

Erik hat Folgendes geschrieben:
EU vil bestemme, om grønlændere og færinger skal have lov at fange hvaler.
Det er pointen i et forslag, som miljøkommissær Stavros Dimas tirsdag fremlægger på et møde blandt EU's miljøministre. http://politiken.dk/indland/article248567.ece

Der findes en tysk talemåde, som siger: Det blir aldrig spist så varmt, som det blir kogt.
Klaus

BeitragVerfasst am: 01.03.2007 21:07    Titel: Re: EU og færøsk hvalfangst Antworten mit Zitat

EU vil bestemme over grønlandsk og færøsk hvalfangst

Haben die eigentlich noch alle Tassen im Schrank??? Wie doof sind die Politiker eigentlich in Brüssel??? Die scheinen wohl nicht zu kapieren, dass auch die EU auch ihre GRENZEN hat. Hauptsache Dänemark zeigt der EU, wo's lang geht. Ich stehe da voll hinter Dänemark.

Argh, das regt mich jetzt schon wieder auf... Rolling Eyes

Leef nu, niet later!
d.w.

BeitragVerfasst am: 02.03.2007 12:25    Titel: Antworten mit Zitat

Danmark sigur nei
Í gjár mælti ES-kommiserurin í umhvørvismálum til, at ES skal umboða Danmark og harvið Føroyar og Grønland, tá altjóða hvalaveiðinevndin IWC fer at halda fund í Alaska í mai mánað. Men danska stjórnin sigur nei. Anders Fogh Rasmussen, forsætisráðharri, segði á regluliga tíðindafundinum fyrradagin, at Danmark fer ikki at lata ES umboða seg í IWC. Tað ber heilt einfalt ikki til, segði hann, og tað hevur ES fingið at vita.

Kelda: SOSIALURIN, Nr. 37 – 21. Februar 2007

Mit anderen Worten: DK-Statsminister Anders Fogh Rasmussen hat dem Vorschlag von EG-Umweltkommissar Stavros Dimas eine Abfuhr erteilt.
Klaus

BeitragVerfasst am: 02.03.2007 14:56    Titel: Antworten mit Zitat

Sera gott, Danmørk!!! Very Happy

Leef nu, niet later!
Erik

BeitragVerfasst am: 03.03.2007 00:17    Titel: Færøerne sælger hajer til Frankrig Antworten mit Zitat

Inden for den alternative behandling er man gået amok i at forske i hajer og rokker, fordi fiskene angiveligt ikke får kræft i samme omfang som mennesker.

»Der er ingen tvivl om, at hajerne gemmer på store hemmeligheder. Medicinalfirmaer udvinder og sælger hajbrusk i stor stil, fordi nogle tror, at brusken kan modvirke kræft. En stor del af den færøske fiskeflåde holdes faktisk oppe af, at Færøerne sælger hajer til Frankrig, hvor der udvindes brusk af dem«, forklarer Bo Skaarup.

Kræftens Bekæmpelse har dog afvist, at hajbrusk skulle have nogen effekt på behandlingen af kræft hos mennesker.

Bo Skaarup har arbejdet i mange år på Kattegatcentret i Grenaa og holder stadig foredrag om hajer:

http://politiken.dk/videnskab/article253755.ece
Erik

BeitragVerfasst am: 05.04.2007 22:57    Titel: Flere færøske kvinder end mænd bosat i Danmark Antworten mit Zitat

Antallet af færøske kvinder, der bor i Danmark, overstiger antallet af mænd. Enliges forhold og svære kår for kvinder i mandsdomineret samfund kan være årsag.

Af de 7.674 færinger i alderen fra 25 til 39 år, som nu har fast bopæl i Danmark, udgør 62 pct. kvinder og 38 pct. mænd.

http://politiken.dk/indland/article276546.ece
d.w.

BeitragVerfasst am: 06.04.2007 19:59    Titel: Re: Flere færøske kvinder end mænd bosat i Danmark Antworten mit Zitat

Antallet af færøske kvinder, der bor i Danmark, overstiger antallet af mænd. Enliges forhold og svære kår for kvinder i mandsdomineret samfund kan være årsag.

Der kan være endnu en tredje årsag: Danske mænd synes meget om færøske kvinder.

Nu har jeg lært at kende på Færøerne nogle danske kvinder, som er gift med færøske mænd. Hvordan kan vi dog forklare det, at danske kvinder vælger at gifte sig med en færøsk mand og at bo i sådant et mandsdomineret samfund?
u.k.

BeitragVerfasst am: 27.04.2007 07:52    Titel: Mehr Färingerinnen als Färinger in DK Antworten mit Zitat

Diesen interessanten Aspekt hätte man in diesem Forum auch in deutscher Sprache diskutieren können. Das Problem ist ja, dass viele Färingerinnen nicht auf ihre Heimatinseln zurückkehren. Von ca. 10-15 pro Woche in Dimma gemeldeten Geburten kommen ca. 25% aus DK (und gelegentlich auch aus anderen Ländern).
Erik

BeitragVerfasst am: 02.05.2007 09:57    Titel: 1,7 pct ikke i arbejde Antworten mit Zitat

For tredje måned i træk slås der rekord, når det gælder det stadigt faldende antal arbejdsløse på Færøerne.

Nye tal fra Færøernes Statistik viser, at nu er kun 1,7 pct. af den arbejdsduelige befolkning på Færøerne arbejdsløse.

Det er det laveste tal nogensinde, og samtidig er det tredje måned i træk, at arbejdsløshedstallene slår rekord og bliver mindre og mindre.

Desuden viser tallene, at for første gange nogensinde er der et område på Færøerne, hvor alle kvinder har job.

På den sydligt beliggende ø - Sandøen, hvor der bor 300 kvinder i alderen fra 16 til 66 år - er samtlige af dem i beskæftigelse. Ifølge Færøernes Statistik er det helt usædvanligt.

http://politiken.dk/erhverv/article295399.ece

Erik: Der er en enorm købekraft pt på FO. Der fanges mange fisk og priserne er gode.
Der er også en del, der måske tager for store banklån. Falder fiskepriserne, kan det hurtig ende med en ny krise, som i halvfemserne.

Zuletzt bearbeitet von Erik am 02.05.2007 23:11, insgesamt einmal bearbeitet
d.w.

BeitragVerfasst am: 02.05.2007 22:08    Titel: Antworten mit Zitat

Auf Deutsch:

Zum dritten Mal in drei aufeinanderfolgenden Monaten wird der Rekord bei der ständig sinkenden Anzahl der Arbeitslosen auf den Färöern gebrochen.
Neue Zahlen vom Statistischen Amt der Färöer zeigen, dass jetzt nur noch 1,7 Prozent der arbeitsfähigen Bevölkerung der Färöer arbeitslos sind.

Dazu meint Erik:
Auf den Färöern herrscht eine enorme Kaufkraft. Es wird viel Fisch gefangen, und die Preise dafür sind gut.
Ein Teil der Leute nimmt vielleicht zu große Darlehen auf. Wenn die Fischpreise fallen, kann das schnell mit einer neuen Krise enden, wie in den neunziger Jahren.

Anmerkung zu meiner Übersetzung:
Ich wollte das dänische Wort "banklån" eigentlich durch ein anderes Wort als "Darlehen" übersetzen, denn "Darlehen" bedeutet zunächst einmal das Geld, das man an jemand a u s l e i h t. Wenn man Geld bei einer Bank l e i h t, kann man kann zwar auch sagen "ein Darlehen aufnehmen", aber statt Darlehen gebrauchen wir in diesem Fall im Deutschen vorzugsweise das Fremdwort, das vom lateinischen Wort "creditum" abgeleitet ist. Aber in der Vorschau meines Beitrags erschien stattdessen das Wort VERBOTEN. Immerhin, das lateinische Wort "creditum" ist noch erlaubt.
Einen vergleichbaren Fall hatten wir schon einmal hier. Da ging es um ein Mittel zur Verstärkung der männlichen Potenz, das auch VERBOTEN ist
Erik

BeitragVerfasst am: 13.05.2007 08:58    Titel: Björk og et selvstændig FO? Antworten mit Zitat

Unikt album med politiske undertoner fra Björk

Personlig og politisk, jordnær og emotionel, elektronisk og håndspillet: Björks nye album ’Volta’ samler alle hendes erfaringer på nye Björkske måder.

Med Danmark i tankerne?
Skismaet mellem det nationalistiske og det nationale særpræg vender hun tilbage til flere gange på ’Volta’. Mest markant i ’Declare Independence’

Björk har udtalt, at sangen er en opfordring til Færøerne og Grønland om at frigøre sig fra dansk overstyre, ligesom Island har gjort det. »Damn colonists / ignore their patronizing, tear off their blindfold, open their eyes«, synger hun i et af versene, der kan være skrevet med Danmark i tankerne, men også kan fortolkes både bredere og mere individuelt.

http://ibyen.dk/musik/cd-beat/article298870.ece
Arne

BeitragVerfasst am: 13.05.2007 14:33    Titel: Antworten mit Zitat

I det mindste kan man sige, at budskabet kom tydelig til de danske medier.
Erik

BeitragVerfasst am: 29.05.2007 13:38    Titel: Skandiabank i Danmark på færøske hænder Antworten mit Zitat

Den danske del af internetbanken Skandiabank sælges til færøske Eik Bank.

Det betyder, at Skandiabanks kunder fremover skal klikke ind på Eik.dk, hvis de vil besøge deres netbank.

http://politiken.dk/erhverv/article313812.ece
Neues Thema eröffnen   Neue Antwort erstellen    Diskussionsforum Färöer Foren-Übersicht -> Diskussion på de nordiske sprog om Færøerne Alle Zeiten sind GMT
Gehe zu Seite Zurück  1, 2, 3  Weiter
Seite 2 von 3

Gehe zu:  
Du kannst keine Beiträge in dieses Forum schreiben.
Du kannst auf Beiträge in diesem Forum nicht antworten.
Du kannst deine Beiträge in diesem Forum nicht bearbeiten.
Du kannst deine Beiträge in diesem Forum nicht löschen.
Du kannst an Umfragen in diesem Forum nicht mitmachen.