www.faroe-islands.de
Das Forum für Freunde der Färöer-Inseln
Banner
Es ist Samstag, der 22. Februar 2020 17.22 Uhr     (14.41 % von 2020)

Diskussionsforum Färöer Foren-Übersicht Diskussionsforum Färöer
Der deutschsprachige Treffpunkt für Freunde der Färöer-Inseln

FAQFAQ   SuchenSuchen   MitgliederlisteMitgliederliste   BenutzergruppenBenutzergruppen   RegistrierenRegistrieren 
 ProfilProfil   Einloggen, um private Nachrichten zu lesenEinloggen, um private Nachrichten zu lesen   LoginLogin 

Specielt færøsk II
Gehe zu Seite Zurück  1, 2, 3

Neues Thema eröffnen   Neue Antwort erstellen    Diskussionsforum Färöer Foren-Übersicht -> Diskussion på de nordiske sprog om Færøerne
Vorheriges Thema anzeigen :: Nächstes Thema anzeigen  
Autor Nachricht
Erik

BeitragVerfasst am: 30.01.2009 23:32    Titel: Færinger og grønlændere i DK Antworten mit Zitat

Der bor rigtig mange færinger og grønlændere i Danmark i dag, og mange danskere har boet og arbejdet på Færøerne og i Grønland gennem årene. I dag bor der stadigvæk omkring 7.000 danskere i Grønland, men kun ca. 2200 danskere på Færøerne. Det skyldes sandsynligvis, at Færøerne er meget længere fremme rent uddannelses og erhvervsmæssigt end Grønland er. Derfor har de ikke længere brug for så mange tilkaldte fra Danmark.
Desuden er bloktilskudet til Færøerne reduceret til kun 700 mio.kr., hvorimod bloktilskudet til Grønland ligger på 3,2 mia. kr.

Zuletzt bearbeitet von Erik am 17.02.2009 13:47, insgesamt einmal bearbeitet
Benutzer-Profile anzeigen Private Nachricht senden
Erik

BeitragVerfasst am: 30.01.2009 23:34    Titel: Færinger trodser advarsler om grindedrab Antworten mit Zitat

Mandag den 5. januar 2009, 20:31

Selvom grindehvaler er så forurenede, at de er sundhedsskadelige at spise, fortsætter færingerne det blodige grindedrab. Mandag blev 100 hvaler dræbt.

Selvom sundhedsmyndighederne på Færøerne for godt en måned siden meddelte, at grindekød er så forurenet, at det er uegnet til menneskeføde, fortsætter færingerne med at dræbe grindehvaler for at spise det velsmagende kød.

I dag blev en stor flok på omkring 100 grindehvaler drevet op på sandstranden ved den nordligt beliggende bygd Hvannasund, hvor hvalerne hurtigt blev dræbt.

De 100 hvaler ligger nu slagtede i bygden og vil blive fordelt blandt beboerne i Færøernes nordlige område efter ældgamle regler. Disse medførte før i tiden, at såvel rig som fattig blev tilgodeset og var dengang en væsentlig årsag til, at færingerne kunne overleve.

Grindedrabet fandt sted på trods af, at sundhedsmyndighederne for nylig frarådede færingerne helt at spise grind.

Anbefalingen kom efter de seneste forskningsresultater, der viser, at grindehvalernes kød og spæk er så forurenet med giftstofferne kviksølv og PCB, at den helbredsmæssige risiko ved at spise hvalerne er for stor.

/ritzau/
Erik

BeitragVerfasst am: 30.01.2009 23:41    Titel: Færinger flytter til Amager Antworten mit Zitat

Af Signe Benn Hansen 07-12-2006

En procent af den færøske befolkning bor på Øresundskollegiet på Amager. De er her for at studere, men færøske politikere frygter, at de ikke vender tilbage.

På Øresundskollegiet er det ikke unormalt med små sedler på færøsk på opslagstavlerne. Her bor nemlig hele 500 færinger, hvilket svarer til en procent af Færøernes samlede befolkning. Det viser en intern undersøgelse lavet af en færing fra kollegiet. Det vil sige, at en tredjedel af kollegiets i alt 1500 beboere er fra Færøerne.

Hanna og Birgir, der selv bor på kollegiet, forklarer til Urban, at færinger, der kommer til København for at studere, flytter ind på kollegiet, fordi de har venner, der bor der.

I alt bor der 21.687 færinger i Danmark, hvilket svarer til ca. 45 procent af befolkningen tilbage på øerne. Det gør de færøske politikere bange for, at de ikke vil vende tilbage. Men for det færøske par Hanna og Birgir er der ingen tvivl om, hvad der skal ske, når udannelsen er slut

”Det har altid været vores drøm at vende tilbage igen. Det er et paradis for børn at vokse op på Færøerne man lever meget mere afslapper deroppe, tempoet er ikke så højt,” siger Hanna til Urban
http://www.unet.dk/unyt/index.php?recno_nyhed=5650&sprog=dk
Erik

BeitragVerfasst am: 17.02.2009 13:42    Titel: Set fra mit vindue i Porkeri Antworten mit Zitat

Fra mine vinduer i Porkeri på Suðuroy, følger jeg årets gang og forsøger at fastholde mine indtryk på digitale fotos.

http://www.flickr.com/photos/14716771@N05/sets/72157613001801773/
Erik

BeitragVerfasst am: 03.05.2009 11:54    Titel: Dansk krav om stort hav-territorium Antworten mit Zitat

Færøerne og Danmark gør nu krav på et havområde nord for Færøerne på to gange Danmarks størrelse, oplyser forskningsminister Helge Sander (V).

Kravet er første led i det store danske kontinentalsokkelprojekt, der i 2014 skal sikre dansk herredømme over Nordpolen og skaffe Danmark retten over et havområde, der er mere end 10 gange så stort som Danmark.

»Rigsfællesskabet høster nu de første frugter af et yderst vanskeligt forskningsprojekt i Nordatlanten, som vi iværksatte for syv år siden,« siger Helge Sander.

Når Danmark og Færøerne gerne vil have retten til det store havområde, handler det ikke kun om retten til at fange fisk.

Danmark vil være en stor havnation og er nu klar med et krav om et stort område nord for Færøerne.

»Danmark og Færøerne kræver også retten til bl.a. at bore efter olie og gas. Området nord for Færøerne er det første af fem havområder, som vi undersøger,« forklarer kontorchef Thorkild Meedum fra Forskningsministeriet.
I første omgang kræver Danmark sammen med Færøerne retten til 87.792 kvadratkilometer, hvor der kan vise sig at ligge store oliereserver gemt. Norge og Island har overlappende krav inden for det samme område. Derfor har de tre lande indgået en aftale om en forhandlingsløsning, der træder i kraft, hvis FN godkender dokumentationen for, hvilke havområder der tilhører hvilke lande.

Det næste havområde, Danmark vil gøre krav på, er et dobbelt så stort område syd for Færøerne.
http://jp.dk/indland/indland_politik/article1681420.ece
Erik

BeitragVerfasst am: 23.08.2009 11:11    Titel: Kunne også ske på Færøerne Antworten mit Zitat

Familien Landsnes på Kunes på Helgøy i Finnøy ble vitner til et meget spesielt syn i tirsdag ettermiddag. En vær hang i en vaier og dinglet etter ett av hornene 5–6 meter over bakken.
– Hvordan kan dette være mulig?
– Væren beiter i en skråning, og i denne skråningen går det en vaier som stabiliserer en påle nederst i skråningen. Væren har på utrolig vis klart å hekte det bøyde hornet på vaieren i toppen av skråningen, forklarer Geir Landsnes, bror til eieren av den uheldige væren.

Da væren fant det for godt å bevege seg nedover skråningen, mistet den fotfestet.

– Da fikk den nok litt panikk og etter hvert som den har forsøkt å komme seg av, har den bare bevegd seg lenger og lenger ut på vaieren, forteller Landsnes.

Værens eier var ikke hjemme da da episoden utspant seg, men hjelpsomme turister fra Tyskland sørget for at væren kom seg trygt tilbake på bakken.
– De klarte å kaste et tau rundt hornet på væren og fikk dratt den til toppen av skråningen igjen, sier Landsnes
http://www.aftenbladet.no/lokalt/ryfylke/1060595/Vaerfast_fem_meter_over_bakken.html
Erik

BeitragVerfasst am: 13.09.2009 10:25    Titel: 49000 indbyggere Antworten mit Zitat

Nú eru vit fleiri enn 49.000
13 Sep 09 9:51Fólkatalið í Føroyum er fyri fyrstu ferð farið upp um tey 49.000.

Hagstovan skrivar á heimasíðu síni, at fólkatalið í Føroyum tann 1. august var 49.006 fólk.
Hetta er ein vøkstur uppá .
http://www.portal.fo/?lg=64695

Den 1i august 2009 havde Færøerne for for første gang over 49000 indbyggere.
Klaus

BeitragVerfasst am: 16.09.2009 18:12    Titel: Antworten mit Zitat

Vad synd, jag tyckte att jag kunde bli invånare nummer 49.000. Sad

Leef nu, niet later!
Erik

BeitragVerfasst am: 19.02.2010 08:32    Titel: Færøske opskrifter Antworten mit Zitat

Lundi:
Vinger og hoved skæres af lunden. Al indmad tages ud siden renses fuglen. Sy hals og side samen.

Fyldet:
Rør margarinen og sukker godt sammen, rør siden 1 og 1 æg i dejen, sil mel og bagepulver i, og til sidst røres rosinerne i dejen.

Lunden bliver nu fyldt med dejen, sy nu lunden sammen. Prik lunden godt hele vejen rundt. Put dem i kogende vand og godt med salt. koges i 1 1-½ time. man kan også koge fylden, ved siden af i stanniol, i 4-5 pakker, som koges samen med lunderne.

Tips:
Lunde- fyld- kartofler kan også spisen kold

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/land/land-2.php?id=70
Erik

BeitragVerfasst am: 10.06.2010 19:14    Titel: Færinger vil fange store hvaler Antworten mit Zitat

10-06 2010

Færinger er sure på Lene Espersen

Udenrigsminister Lene Espersen har fået færinger fra højre og venstre på nakken, fordi hun vil forhindre færøske hvalfangere i at fange større hvaler de næste 10 år.

Forhindringen er bygget ind i et forslag, som skal begrænse international fangst af hvaler, som er større end de grindehvaler, som færinger allerede fanger.

Det færøske folketings- og lagtingsmedlem Høgni Hoydal fra det venstreorienterede parti Republikanerne mener, at udenrigsministeren har en 'utrolig arrogant holdning'.

»Vi kan åbenbart bare ikke forstå, hvad der er bedst for os selv«, siger Høgni Hoydal.

Forslag skal behandles om kort tid
Han overvejer, om Færøerne skal trække sig ud af IWC, Den Internationale Hvalfangstkommission, hvor forslaget skal behandles om kort tid.

» Vi kan ikke leve med, at Danmark skal repræsentere Færøerne internationalt og så går imod færøske interesser«, siger han til Ritzau.

På Færøerne er der en sjælden politisk enighed om at være imod forslaget, påpeger Høydal.

Det borgerlige færøske folketingsmedlem, Edmund Joensen, Sambandspartiet, bekræfter, at færingerne selv vil bestemme, om fangsten skal genoptages - på et bæredygtigt grundlag og en human måde.

Fangsten af større hvaler har ligget stille i 24 år
Færingerne bryder ikke om at underlægge sig restriktioner fra en omverden af byboer, som har en helt anden opfattelse af havets ressourcer, forklarer Joensen.

I 24 år har fangsten af større hvaler ligget stille, da Landsstyret ikke har givet koncession til det.

Lene Espersen vil ikke være med til, at der åbnes for ny hvalfangst. Hun fremhæver, at forslaget om at begrænse international hvalfangst er et kompromis, som skal forene de fangstvenlige og fredningsvenlige lande.

»Jeg er ked af, at Færøerne ikke bakker op om forslaget. Vi kan ikke forsvare et synspunkt om, at alle bare kan begynde på hvalfangst, hvis de synes. Men jeg har fuld forståelse over for de færøske synspunkt om, at bæredygtig hvalfangst er noget, man er nødt til at se på med et konstruktivt sind«, siger ministeren.
ritzau
http://politiken.dk/politik/article992184.ece

11-06 2010

[b]Vrede færinger truer regeringens flertal[/b]
Lene Espersen - og dermed Danmark - støtter et internationalt forslag, der skal begrænse fangst af store hvaler. Dermed går hun stik imod et bredt politisk ønske på Færøerne om at genvinde retten til at fange store hvaler under bæredygtige forhold.

Møder arrogant minister
Det skuffer blandt andet det færøske medlem af det danske folketing, Edmund Joensen, der er en del af Venstres folketingsgruppe. Så vred er han, at han truer med at holde op med automatisk at stemme med regeringen, siger han til Jyllands-Posten. Og dermed gør han regeringens flertal usikkert, da han sidder på det 90. og afgørende mandat.

»Mit mandat skal ikke misbruges, men det skal bruges. Jeg tror nok, de har skrevet sig bag øret, at jeg sidder på mandat nummer 90«, siger han til Jyllands-Posten.

Også det færøske folketings- og lagtingsmedlem Høgni Høydal raser over Lene Espersens holdning. Han siger til Ritzau, at udenrigsministeren har en »utrolig arrogant holdning«.
http://politiken.dk/politik/article992526.ece

Zuletzt bearbeitet von Erik am 08.09.2010 07:35, insgesamt einmal bearbeitet
Erik

BeitragVerfasst am: 08.09.2010 07:33    Titel: Færøsk politiker afviser middag med lesbisk statsminister Antworten mit Zitat

En officiel middag i anledning af Islandsk statsministers besøg på Færøerne har skabt postyr, efter at lederen af Færøernes konservative centerparti Miðflokkurin har afvist at sætte sig til bords med Jóhanna Sigurdardóttir, fordi hun er lesbisk.

Jóhanna Sigurdardóttir vil til middagen medbringe sin kvindelige partner. Det kan Miðflokkurins leder, Jenis av Rana, ikke acceptere, fordi han er imod homoseksuelle ægteskaber

Mit parti er formelt imod ægteskab mellem homoseksuelle. Hvis jeg deltog i den officielle middag ville det også vise, at jeg støtter en forening, som strider imod naturen og er fordømt af Biblen, og jeg vil under ingen omstændigheder risikere det«, siger Jenis av Rana.

»Jeg er ked af, at den islandske leder vil blive ledsaget af en kvinde, og som partileder kan jeg ikke acceptere det«.

http://politiken.dk/udland/1054530/faeroesk-politiker-afviser-middag-med-lesbisk-statsminister/

http://politiken.dk/udland/1055056/faeroesk-politiker-lesbisk-statsminister-forbryder-sig-mod-bibelen/

Protesterne hagler ned over Jenis Av Ranas holdning til Islands statsminister.
http://politiken.dk/udland/1055784/faeringer-raser-over-konservativ-homomodstand/

Erik:
Heldigvis har Lagmanden og Høgni Hoydal udtalt, at Jenis av Rana burde skamme sig.
Jeg mener selv at det er meget pinligt, at en partileder kan komme med en sådan udtalelse.
Erik

BeitragVerfasst am: 10.09.2010 17:27    Titel: Færinger og Grind Antworten mit Zitat

Er grindedrab da så meget anderledes end aflivning af andre dyr? Og er færinger så meget anderledes end andre, nær sagt, mennesker?

Eller stiller vi os bare i køen af moralister og hyklere, vasker vore rene hænder og råber: Korsfæst! Og placerer vores formue sikkert i kunst, bl.a. S.J. Mykines’ malerier af grindedrab?

Men livet går sin vante gang. I 2010. Hvor mange af os tænker egentlig over, hvordan dyret, som vi spiser, har haft det, eller på aflivningsmetoden, mens vi nyder den udsøgte ret sammen med et godt glas årgangsvin og socialt og civiliseret passiarer med naboen om alverdens spørgsmål og tidens aktuelle temaer?

Forurening eller andre interessante emner?

Et godt emne tåler altid en god debat, men det skader ikke, at den er krydret med en anelse sandhed, også selv om nutidens civiliserede mennesker synes at hælde til de berømte ord: Hvis det er fakta, så benægter a fakta!

http://politiken.dk/debat/1054747/de-er-skoere-de-faeringer/

Erik:

Jeg har ikke noget imod grindedrab, men bekymrer mig mere om de nye færøske generationers sundhed. Hvor mange år skal det gå før man får for meget kviksølv i kroppen?
De fleste færingers bedste argument er: Det smager så godt.
Erik

BeitragVerfasst am: 13.09.2010 08:11    Titel: Kartoflens historie på Færøerne Antworten mit Zitat

Den nye landkirurg, Christian Schrøter forsøger i 1758 at indgøre dyrkning af kartofler, men han møder kun ringe forståelse.

1797 inddeler indbyggerne i Tjørnuvík forstranden mellem sig, indhegner den og begynder at dyrke roer og senere kartofler,

1811 J.H Schrøter initiavrig præst på Suðuroy, begynder at dyrke kartofler som den første på øen.

1894: En ny lov giver jordløse husejere mulighed for at købe et stykke af den bestående kongsjord, som må udstykkes, men dog ikke i mindre stykker end vinterfoder nok tyil en ko.. Jorden såkaldte trøð, og det bliver almindeligt at dyrke kartofler på trøðenogså giver muldog ikke

Kartoflerne kom til Danmark for første gang i 1719. På Færøerne ved vi, at der blev dyrket roer i 1775 og 1799 i Torshavn. Men det var først i midten af 18. tallet, at det blev almindeligt at dyrke kartofler. Mange på Færøerne kan huske Hans Marius Debes fortælling om dengang, de første kartofler kom til Gjógv i 1835.

I begyndelsen dyrkede man kartofler på samme måde, som man dyrkede korn og roer, men hurtigt begyndte man at hyppe kartoflerne. Med hakke eller skovl blev der gravet en dyb fure i jorden, én fod i dybden, gødning kom ovenpå, og så blev kartoflerne sat deri. Ovenpå blev der så dannet kamme. På Mykines troede de længe, at kartofler kun kunne dyrkes på indmarken tæt ved bygden, hvor der var specielt godt vejr. Dette sted blev kaldt Kanaens land.. I

Ingen gjorde forsøg på at dyrke andre steder, og de, som ikke ejede jord dér, spiste flere roer end kartofler. Dette ændrede sig, da man begyndte at dyrke græstørv, fordi at det da viste sig, at kartofler faktisk kunne dyrkes alle steder. Der var dog enkelte steder, som var specielt velegnet til hypning af kartofler. Foreksempel Oyran i i Sørvágur og stranden i Sandur, og der fortsatte man med hypningen. Ofte blev det samme stykke jord dyrket hvert år. Komøg eller kunstgødning blev brugt som gødning. Stranden var så dyb, at det var muligt at gemme kartoflerne i et såkaldt kartoffelhul til langt hen på foråret. Der blev gravet et firkantet hul, som var så dybt, at frosten ikke kunne nå derned. For at kunne finde kartoffelhullet igen, tegnede man et kort over jordstykket og markerede hullet. Kartoffelhullet gjorde samme nytte som kartoffelhusene af græstørv, som mere eller mindre var gravet ned i jorden. Flere gemte også kartoflerne i kælderen, men der skulle være køligt, for ellers begyndte kartoflerne at spire i utide.

Der kom først rigtig gang i kartoffeldyrkningen på Færøerne efter at en mand fra Miðvágur på Vágar opfandt en ny måde at dyrke kartofler på. Kartoflerne blev dyrket under græstørv, der blev vendt på hovedet, dvs. at græssiden vendte nedad. Denne måde at dyrke kartofler på blev også kaldt Vágaveltan. Det var en meget nem måde at dyrke kartofler på. De blev lagt på en smal rem af græs, og derefter blev græstørvet lagt på plads ovenpå, således at der var græs mod græs og muldsiden vendte opad. Dette er den dag i dag den mest almindelige måde at dyrke kartofler på, og nu bruges der kun en enkelt håndfuld kunstgødning mellem hver kartoffelplante.

Efter 1925 og ikke mindst i de fattige 30’ere fik kartoflerne rigtig stor betydning i den færøske husholdning, og hvis kartofler ikke indgik i middagsmaden, blev den ikke regnet for noget.

I nogle bygder blev der dyrket så mange kartofler, at de kunne sælge til andre bygder og det skete blandt andet i Sandur. For eksempel var der mange i bygden Tvøroyri, der ikke ejede jord, og derfor ikke havde anden mulighed end at købe kartofler. De fleste køber i dag udenlandske kartofler i forretningerne, fordi det er nemmere, men der er også mange, som nyder at dyrke deres egne kartofler, som selvfølgelig smager meget bedre end de købte.
Erik

BeitragVerfasst am: 28.10.2010 09:04    Titel: Fabriksskib fra Færøerne brød i brand i Atlanterhavet Antworten mit Zitat

Det endte godt, da et fabriksskib fra Færøerne den 27-10 2010 brød i brand i Atlanterhavet, og besætningen gik i bådene.
Næsten 100 besætningsmedlemmer, der blev tvunget til at forlade deres brændende fabriksskib i Atlanterhavet ud for Storbritanniens sydvestlige kyst, er på vej mod land efter at være blevet reddet af et andet skib.

Besætningsmedlemmerne blev tvunget i redningsbådene tidligt onsdag, efter at der var udbrudt brand på skibet Athena 425 kilometer sydvest for Scillyøerne.

99 besætningsmedlemmer, heriblandt skandinaver, russere, kinesere og peruanere, måtte opholde sig i redningsbådene i flere timer, inden de blev reddet af et containerskib, der havde hørt skibets nødkald.

13 besætningsmedlemmer blev om bord for at bekæmpe branden og menes ikke at være i fare. Branden var under kontrol, men endnu ikke slukket onsdag aften.
Athena er hjemmehørende på Færøerne.
http://politiken.dk/udland/ECE1094894/100-er-reddet-fra-braendende-skib/

http://da.wikipedia.org/wiki/Isles_of_Scilly
Neues Thema eröffnen   Neue Antwort erstellen    Diskussionsforum Färöer Foren-Übersicht -> Diskussion på de nordiske sprog om Færøerne Alle Zeiten sind GMT
Gehe zu Seite Zurück  1, 2, 3
Seite 3 von 3

Gehe zu:  
Du kannst keine Beiträge in dieses Forum schreiben.
Du kannst auf Beiträge in diesem Forum nicht antworten.
Du kannst deine Beiträge in diesem Forum nicht bearbeiten.
Du kannst deine Beiträge in diesem Forum nicht löschen.
Du kannst an Umfragen in diesem Forum nicht mitmachen.